Brändikäsikirja ulkomaalausyritykselle : brändi- ja visuaalinen identiteetti
Pirttijärvi, Anja; Sallinen, Vivi (2023)
Pirttijärvi, Anja
Sallinen, Vivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711346
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään brändi-identiteetin ja visuaalisen identiteetin rakentamisen keskeisimpiä osa-alueita. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii ulkomaalausyritys Maali-Maakarit, jolla ei ole olemassa olevaa brändiä. Opinnäytetyötä varten tutkitaan, minkälainen yrityksen brändi-identiteetin on oltava, jotta se erottuu muista alan yrityksistä. Ulkomaalauksen kenttää tutkiessa selviää, että alan yritykset ovat visuaaliselta identiteetiltään hyvin samankaltaisia ja identifioituvat teknisiksi rakennusalan toimijoiksi, missä visuaalisuudelle jätetään vähemmän painoarvoa.
Opinnäytetyössä hyödynnetään alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä brändi-identiteetin sekä visuaalisen identiteetin luomisen tukena. Ulkomaalauksen toimialan tutkimisessa hyödynnetään verkkolähteitä ja toimeksiantajan kertomaa taustatietoa. Tietoa ja ajatuksia vaihdetaan asiakasworkshopissa. Pääpainona on osallistujien kesken yhteisvoimin selvittää Maali-Maakareiden brändin ytimen elementit, joista brändi-identiteettiä ja visuaalista ilmettä lähdetään muodostamaan.
Maali-Maakareille toimitetaan brändikäsikirja sekä flyer. Brändikäsikirja toimii ohjeena brändin noudattamisessa sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä. Tämä opinnäytetyö sopii ohjeeksi pienyrittäjille millä tahansa toimialalla, kun tarkoituksena on luoda tehokkaasti brändi ilman suurta ajallista ja rahallista investointia. The aim of this functional thesis is to research the essentials of building a brand identity and a visual identity. The client of this thesis is Maali-Maakarit which is an outdoor painting company that does not have an existing brand. This thesis studies what it takes to be a distinct brand among other companies that offer the same service. When searching the field of outdoor painting it is clear that the companies offering these services share a similar visual identity and identify more as a technical operator in the building industry, where the importance of visuality is not emphasized. This thesis uses sources of literature related to brand identity and visual identity. The research for the outdoor painting industry is provided by the client and web sources. A workshop is held with the client to share knowledge and thoughts on the field. The client takes part in a workshop which focuses on finding the essence of the brand. Maali-Maakarit receives a brand book and a flyer. The brand book acts as a guideline for the company’s internal and external communication. This thesis is great guide for small businesses for establishing a brand without investing a lot of time and money on the process.
Opinnäytetyössä hyödynnetään alan kirjallisuutta ja verkkolähteitä brändi-identiteetin sekä visuaalisen identiteetin luomisen tukena. Ulkomaalauksen toimialan tutkimisessa hyödynnetään verkkolähteitä ja toimeksiantajan kertomaa taustatietoa. Tietoa ja ajatuksia vaihdetaan asiakasworkshopissa. Pääpainona on osallistujien kesken yhteisvoimin selvittää Maali-Maakareiden brändin ytimen elementit, joista brändi-identiteettiä ja visuaalista ilmettä lähdetään muodostamaan.
Maali-Maakareille toimitetaan brändikäsikirja sekä flyer. Brändikäsikirja toimii ohjeena brändin noudattamisessa sekä sisäisessä että ulkoisessa viestinnässä. Tämä opinnäytetyö sopii ohjeeksi pienyrittäjille millä tahansa toimialalla, kun tarkoituksena on luoda tehokkaasti brändi ilman suurta ajallista ja rahallista investointia.