Rakennusaikaisen pellettilämmityksen liiketoiminnankehitys
Lehtoaho, Albert (2023)
Lehtoaho, Albert
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611185
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja saarijärveläinen uusiutuvaa energiaa hyödyntävien biopolttolaitteiden valmistaja Ariterm Service Oy on lähtenyt hakemaan uutta liiketoimintaa rakennusaikaisesta pellettilämmityksestä tilanteessa, jossa nykyisen liiketoimintaympäristön kilpailu on kiristynyt. Tämä nähtiin markkina-alueena, jossa vallitseva lämmitysmuoto perustuu uusiutumattomiin polttoaineisiin, mutta on myös nähtävissä tarvetta uusiutuvan energian käytön lisäämiselle EU:n hiilineutraaliustavoitteiden takia. Työn tavoitteeksi asetettiin selvittää mitä tarpeita mahdollisilla asiakkailla on, onko tuotteelle tai palvelulle kysyntää ja millainen liiketoimintamalli toimisi uudessa liiketoimintaympäristössä. Toteutustavaksi valittiin tapaustutkimus. Tietoa uudesta liiketoimintaympäristöstä ja liiketoimintaan vaikuttavista ilmiöistä, hiilineutraaliudesta, uusiutuvasta energiasta ja liiketoiminnan kehittämisestä haettiin kirjallisuudesta. Markkinoista ja asiakkaista haettiin tietoa kyselyhaastalulla, jossa selvitettiin lämmityksen te-holuokkia, toteutustekniikkaa, investointien ajankohtaisuutta sekä asiakkaille sopivinta palvelulaajuutta. Liiketoiminnan huonetaulun mallin pohjalta tehtiin yksinkertaiset kuvaukset vertailtavista liiketoimintamalleista. Alustavat tulokset käytiin läpi toimeksiantajan kanssa, jonka jälkeen liiketoimintamalleille tehtiin nelikenttä- ja riskikarttaanalyysit. Tuloksista kävi ilmi, että kysyntää olisi ja missä teholuokassa, mutta tarkkaa tietoa mikä tekninen tarve tai liiketoimintamalli asiakkaita kiinnosti ei saatu. Tuloksena saatiin myös yksinkertainen liiketoimintamalli sekä uutta tietoa liiketoimintaympäristöstä mm. säädösten ja teknisten tarpeiden osalta sekä miten sen hiilineutraaliutta arvioidaan rakentamisen elinkaaren aikana. Työn tulos on, että uutta liiketoimintaa kannattaisi lähteä hakemaan laitemyynnin kautta, koska vastauksista ei selvästi tullut esiin tarvetta lähteä palveluliiketoimintamallien suuntaan ja näissä tunnistettiin suurempi vaikeusaste suhteessa laitemyyntiin, joka oli toimeksiantajalle jo arkea nykyisten asiakkaiden kanssa. Rakennustyömaat olisivat liiketoimintaympäristön kuitenkin uusi alue opittavaksi.