Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaisen kulttuurin ilmeneminen markkinointiviestinnässä

Isberg, Tessa (2023)

 
Avaa tiedosto
Isberg_Tessa.pdf (707.6Kt)
Lataukset: 


Isberg, Tessa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711394
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kulttuurin ilmenemistä suomalaisessa markkinointiviestinnässä. Tutkimuksen peruslähtökohta oli suomalaisen kulttuurin ilmeneminen ja sen monimuotoisuuden näkeminen mainonnassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten suomalaisuus näkyy markkinointiviestinnässä kotimaisissa mainoksissa. Tavoitteena oli myös oppia tuntemaan suomalaista kulttuuria ja sen erityispiirteitä. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään suomalaisia mainoksia ja julkaisuja.

Työn tietoperusta käsittelee markkinointiviestinnän ja kulttuurin käsitteitä sekä suomalaista kulttuuria ja sen erityispiirteitä. Näistä käsitellään tarkemmin mm. luontoa, metallimusiikkia ja joulupukkia. Tietoperustassa esitellään myös suomalaisia stereotypioita, individualistinen ja kollektiivinen kulttuuri sekä suomalainen saunakulttuuri.. Markkinointiviestinnästä käsitellään markkinointimix ja markkinoinnin kilpailukeinot, sekä kohderyhmät. Keskeisiä lähteitä olivat aiheiden kirjallisuus ja verkkolähteet.

Menetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Aineistona on käytetty seitsemää esimerkkitapausta, joista kuusi on videoita ja yksi on internet-julkaisu. Näitä on heijasteltu tietoperustan aineistoon, josta on tehty johtopäätökset. Lopussa myös käsitellään, miten yritys voi käyttää suomalaista kulttuuria hyödykseen markkinointiviestinnässään.

Aineiston ja analyysin perustella voidaan todeta, että markkinointiviestinnässä osataan hyödyntää hyvin suomalaista kulttuuria. Erityisesti suomalainen luonto eri muodoissaan ilmenee markkinointiviestinnässä. Keskeisimmät päätelmät olivat kulttuurisidonnaisuus ja ymmärrys siitä, miten vain tiettyyn kulttuuriin kasvanut ihminen voi havaita pienimmätkin kulttuurilliset yksityiskohdat, jotka eivät yleensä aukea toisessa kulttuurissa kasvaneelle ihmiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste