Pelin toteutus HypeHype-mobiilikehitysympäristössä
Turunen, Toni (2023)
Turunen, Toni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811630
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pelin toteutusta mobiililaitteille suunnatussa HypeHype-kehitysympäristössä, joka on vielä early access -tilassa. Työn tavoitteena oli tuoda esille tietoa ympäristön toiminnasta ja ominaisuuksista erityisesti pelikehityksen näkökulmasta. Kehitystyön tavoitteena oli ensisijaisesti kuvata pelilogiikan luomista alustan visuaalisella ohjelmoinnilla.
Opinnäytetyössä käsitellään aluksi mobiilipelikehityksen sekä visuaalisen ohjelmoinnin teoriaa hyödyntäen sähköistä kirjallisuutta. Lisäksi tutustutaan samankaltaisiin kehitysalustoihin. HypeHype-kehitysympäristön toimintaa ja ominaisuuksia käsitellään tarkemmin omassa osiossaan.
Kehitystyön aikana kerättiin käytännön havaintoaineistoa HypeHype-kehitysympäristöstä pelien toteutusvaiheissa sekä huomioitiin mobiilipelikehityksen vaatimuksia. Kehitystyön pohjana toimi pelien suunnitelmat, joissa luotiin lähtökohdat ja peli-ideat toteutettaville peleille erityisesti mobiilipelattavuutta ajatellen.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui kaksi peliä, joiden kehitysvaiheiden aikana hyödynnettiin monipuolisesti HypeHype-kehitysympäristön toimintoja ja ominaisuuksia sekä luotiin erilaista pelilogiikkaa. Työssä kuvataan myös laajemmin tietoa HypeHype-sovelluksen ominaisuuksista sekä niiden käytettävyydestä pelikehityksessä. Työn tuloksia voivat suoraan hyödyntää myös HypeHype-alustan käyttäjät, jotka voivat pelata tai jatkokehittää toteutettuja pelejä.
HypeHype-kehitysympäristön visuaalinen ohjelmointi osoittautui erittäin monipuoliseksi pelilogiikan luomisen kannalta. Visuaalinen ohjelmointi asettaa kehitykselle rajoitteita, mutta perinteiseen tekstipohjaiseen ohjelmointiin verrattuna se on nopeasti opittavaa sekä helppokäyttöisempää. HypeHype tarjoaa kaikki pelin toteutukseen vaadittavat elementit, mutta niiden kehitysmahdollisuudet ovat rajallisia. This thesis deals with the implementation of the game in the HypeHype mobile development environment, which is still in early access. The objective of the work was to provide information about the operation and features of the environment, especially from the perspective of game development. The objective of the development work was primarily to describe the implementation of game logic with the platform's visual programming.
In the theory section, this thesis initially deals with the theory of mobile game development and visual programming using electronic literature. In addition, similar development platforms are discussed. The operation and features of the HypeHype development environment are discussed in more detail in their own section.
During the development work, practical observation material was collected from the HypeHype development environment in the game implementation stages while also taking in account requirements of mobile game development. The development work was based on the game plans that create starting points and game ideas for the games to be implemented, especially with mobile playability in mind.
As a result of the thesis, two games were implemented using HypeHype. During the development phases, the functions, and features of the HypeHype development environment were utilized in a variety of ways, and a variety of game logic was created. The thesis also describes more extensive information about the features of the HypeHype application and their usability in game development. The results of the work can also be directly used by the users of the HypeHype platform, who can play or further develop the implemented games.
The visual programming of the HypeHype development environment turned out to be very versatile in terms of creating game logic. Visual programming places limitations on development, but compared to traditional text-based programming, it is quick to learn and easier to use. HypeHype offers all the elements required for the implementation of the game, but their development possibilities are limited.
Opinnäytetyössä käsitellään aluksi mobiilipelikehityksen sekä visuaalisen ohjelmoinnin teoriaa hyödyntäen sähköistä kirjallisuutta. Lisäksi tutustutaan samankaltaisiin kehitysalustoihin. HypeHype-kehitysympäristön toimintaa ja ominaisuuksia käsitellään tarkemmin omassa osiossaan.
Kehitystyön aikana kerättiin käytännön havaintoaineistoa HypeHype-kehitysympäristöstä pelien toteutusvaiheissa sekä huomioitiin mobiilipelikehityksen vaatimuksia. Kehitystyön pohjana toimi pelien suunnitelmat, joissa luotiin lähtökohdat ja peli-ideat toteutettaville peleille erityisesti mobiilipelattavuutta ajatellen.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui kaksi peliä, joiden kehitysvaiheiden aikana hyödynnettiin monipuolisesti HypeHype-kehitysympäristön toimintoja ja ominaisuuksia sekä luotiin erilaista pelilogiikkaa. Työssä kuvataan myös laajemmin tietoa HypeHype-sovelluksen ominaisuuksista sekä niiden käytettävyydestä pelikehityksessä. Työn tuloksia voivat suoraan hyödyntää myös HypeHype-alustan käyttäjät, jotka voivat pelata tai jatkokehittää toteutettuja pelejä.
HypeHype-kehitysympäristön visuaalinen ohjelmointi osoittautui erittäin monipuoliseksi pelilogiikan luomisen kannalta. Visuaalinen ohjelmointi asettaa kehitykselle rajoitteita, mutta perinteiseen tekstipohjaiseen ohjelmointiin verrattuna se on nopeasti opittavaa sekä helppokäyttöisempää. HypeHype tarjoaa kaikki pelin toteutukseen vaadittavat elementit, mutta niiden kehitysmahdollisuudet ovat rajallisia.
In the theory section, this thesis initially deals with the theory of mobile game development and visual programming using electronic literature. In addition, similar development platforms are discussed. The operation and features of the HypeHype development environment are discussed in more detail in their own section.
During the development work, practical observation material was collected from the HypeHype development environment in the game implementation stages while also taking in account requirements of mobile game development. The development work was based on the game plans that create starting points and game ideas for the games to be implemented, especially with mobile playability in mind.
As a result of the thesis, two games were implemented using HypeHype. During the development phases, the functions, and features of the HypeHype development environment were utilized in a variety of ways, and a variety of game logic was created. The thesis also describes more extensive information about the features of the HypeHype application and their usability in game development. The results of the work can also be directly used by the users of the HypeHype platform, who can play or further develop the implemented games.
The visual programming of the HypeHype development environment turned out to be very versatile in terms of creating game logic. Visual programming places limitations on development, but compared to traditional text-based programming, it is quick to learn and easier to use. HypeHype offers all the elements required for the implementation of the game, but their development possibilities are limited.