Yhteisöllistä opiskeluhuoltoa toteuttavien näkemykset koulunuorisotyöstä: gradialla Jyväskylässä
Lahtinen, Jutta (2023)
Lahtinen, Jutta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811619
Tiivistelmä
Koulunuorisotyö on yleistymässä niin perusasteen kuin toisen asteen koululaitoksissa. Koulunuorisotyötä tutkitaan ja kehitetään aktiivisesti valtakunnallisesti muun muassa Osaamiskeskus Nuoskan toimesta. Heidän tavoitteenansa on tehdä koulunuorisotyöstä yhtenevä samoja linjoja noudattava valtakunnallinen työkenttä.
Opinnäytetyössä selvitettiin koulunuorisotyön tilannetta toisella asteella Jyväskylässä Gradialla yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttavien työntekijöiden näkökulmasta, eli niin opetushenkilöstön kuin opiskeluhuoltopalvelun työntekijöiden. Opinnäytetyön kohteena olivat ne yhteisöllistä opiskeluhuoltoa toteuttavat henkilöt, jotka pääsääntöisesti työskentelevät koulun tiloissa. Opinnäytetyön työelämäkumppanina oli Osaamiskeskus Nuoska. Henkilökohtaisena tavoitteenani on syventävää omaa osaamistani ja ymmärrystäni koulunuorisotyöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselynä, mikä toimitettiin Jyväskylän toisen asteen oppilaitokseen Gradialle yhteyshenkilön avustuksella sähköpostitse työntekijöille. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä. Aineiston keruun jälkeen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin sosiaalipedagogiikkaa ja yhteisökasvatusta.
Opinnäytetyössä saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä koulunuorisotyön olevan tarpeellinen lisä koululaitoksissa lisäämään nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä sekä auttamaan nuoria matalalla kynnyksellä. Koulunuorisotyö koetaan työntekijöiden näkökulmasta merkityksellisenä ja monimuotoisena. Opinnäytetyön tuloksia verrataan Nuorisotutkimusseuran tuottamaan kyselytutkimukseen kunnallisesta nuorisotyöstä. Tulokset ovat yhteneviä. School youth work is a growing phenomenon in primary and secondary schools. School youth work is actively studied and developed in the national context. The aim is to make school youth work a national field of work consistent with the same lines of work. At the moment, the municipality is responsible for organizing youth work at school, so there are big differences between the municipalities.
The working life partner of the thesis is Ostaamiskeskus Nuoska. The thesis is qualitative research, which aims to find out the situation of youth work in second level education at Gradia in Jyväskylä from the perspective of the workers.
The study was carried out in the form of a Webropol survey, which was sent by e-mail to the employees with the assistance of Gradia of contact person. Nineteen people replied to the questionnaire. After the material was collected, the data were analysed on a theoretical basis. As a theoretical framework, social pedagogy was used in the research, through which research results were analysed.
Based on the answers produced by the survey, it can be concluded that school youth work is a necessary supplement in school institutions to increase the school welfare and comforts young people. The results of the study are in line with the national survey surveys. The respondents of the survey do not directly recognize the social pedagogical indications of youth work, but gestures can be interpreted through social pedagogy.
Opinnäytetyössä selvitettiin koulunuorisotyön tilannetta toisella asteella Jyväskylässä Gradialla yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttavien työntekijöiden näkökulmasta, eli niin opetushenkilöstön kuin opiskeluhuoltopalvelun työntekijöiden. Opinnäytetyön kohteena olivat ne yhteisöllistä opiskeluhuoltoa toteuttavat henkilöt, jotka pääsääntöisesti työskentelevät koulun tiloissa. Opinnäytetyön työelämäkumppanina oli Osaamiskeskus Nuoska. Henkilökohtaisena tavoitteenani on syventävää omaa osaamistani ja ymmärrystäni koulunuorisotyöstä.
Opinnäytetyö toteutettiin Webropol-kyselynä, mikä toimitettiin Jyväskylän toisen asteen oppilaitokseen Gradialle yhteyshenkilön avustuksella sähköpostitse työntekijöille. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä. Aineiston keruun jälkeen aineisto analysoitiin teoriasidonnaisesti. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin sosiaalipedagogiikkaa ja yhteisökasvatusta.
Opinnäytetyössä saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä koulunuorisotyön olevan tarpeellinen lisä koululaitoksissa lisäämään nuorten kouluhyvinvointia ja viihtyvyyttä sekä auttamaan nuoria matalalla kynnyksellä. Koulunuorisotyö koetaan työntekijöiden näkökulmasta merkityksellisenä ja monimuotoisena. Opinnäytetyön tuloksia verrataan Nuorisotutkimusseuran tuottamaan kyselytutkimukseen kunnallisesta nuorisotyöstä. Tulokset ovat yhteneviä.
The working life partner of the thesis is Ostaamiskeskus Nuoska. The thesis is qualitative research, which aims to find out the situation of youth work in second level education at Gradia in Jyväskylä from the perspective of the workers.
The study was carried out in the form of a Webropol survey, which was sent by e-mail to the employees with the assistance of Gradia of contact person. Nineteen people replied to the questionnaire. After the material was collected, the data were analysed on a theoretical basis. As a theoretical framework, social pedagogy was used in the research, through which research results were analysed.
Based on the answers produced by the survey, it can be concluded that school youth work is a necessary supplement in school institutions to increase the school welfare and comforts young people. The results of the study are in line with the national survey surveys. The respondents of the survey do not directly recognize the social pedagogical indications of youth work, but gestures can be interpreted through social pedagogy.