Restonomikoulutuksen näkyvyyden kehittäminen TikTokissa
Riissanen, Saara-Maaria (2023)
Riissanen, Saara-Maaria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811744
Tiivistelmä
TikTok on kehittynyt viime vuosien aikana yhdeksi maailman johtavaksi sosiaalisen median sovellukseksi sen monipuolisten markkinointimahdollisuuksien, sekä sen nopeatempoisen vuorovaikutuslähtöisen sisäl- tönsä ansiosta. Monien yritysten ja yksityiskäyttäjien lisäksi myös korkeakoulut ovat rantautuneet TikTok- kiin tavoittaakseen yhä nuorempaa yleisöä. Tässä tutkimuksessa lähdettiin kehittämään restonomikoulu- tuksen näkyvyyttä Jyväskylän ammattikorkeakoulun TikTokissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, sillä tarkoituksena oli kehittää koulutusalan näkyvyyttä sosiaalisen median sovellusta, TikTokia hyödyntäen. Korkeakoulujen koulutusalojen näkyvyyden kehittämi- sestä on hyvin vähän olemassa olevaa dataa, jonka takia kehittämistyön toteuttaminen oli ajankohtaista. Analysoinnissa hyödynnettiin TikTok-analytiikkaa sekä sisällönanalyysia, kuten eliittiotantaa, jonka mukaan havainnoidut TikTok-käyttäjät ja niiden videot valittiin mukaan tutkimukseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että TikTokissa menestyy parhaiten näkyvyyden saavuttamisen osalta, kun julkai- see trendien mukaista sisältöä. Tämä kuitenkin vaatii sisällönluojalta nopeaa reagointikykyä, sillä trendit muuttuvat suhteellisen nopeasti TikTokissa tai niitä voi olla monta samaan aikaan tietyin väliajoin. Tutki- muksen aikana havaittiin myös, että monet havaitut ja analysoidut TikTok-käyttäjät tekivät samojen tren- dien mukaan videoita, jotka pitkälti näyttivät mihin suuntaan restonomikoulutukseen liittyviä videoita opin- näytetyön aikana tehtiin. Aineistossa ilmeni, että kaikista suosituimpien trendien ja äänien mukaan tehdyt videot menestyivät muita paremmin ja, että restonomikoulutus saavutti alkutilanteeseen nähden huomat- tavasti enemmän näkyvyyttä.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että restonomikoulutuksesta löytyy suhteellisen vähän tietoa sosiaalisesta mediasta. Tehtyjen videoiden kautta alan näkyvyyttä saatiin kuitenkin lisättyä Jamkin TikTokissa. Tätä asiaa puolestaan tuki tutkimuksen aikana toteutettu kysely restonomialan opiskelijoille, TikTok-havainnointi sekä videoiden toteutus.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, sillä tarkoituksena oli kehittää koulutusalan näkyvyyttä sosiaalisen median sovellusta, TikTokia hyödyntäen. Korkeakoulujen koulutusalojen näkyvyyden kehittämi- sestä on hyvin vähän olemassa olevaa dataa, jonka takia kehittämistyön toteuttaminen oli ajankohtaista. Analysoinnissa hyödynnettiin TikTok-analytiikkaa sekä sisällönanalyysia, kuten eliittiotantaa, jonka mukaan havainnoidut TikTok-käyttäjät ja niiden videot valittiin mukaan tutkimukseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että TikTokissa menestyy parhaiten näkyvyyden saavuttamisen osalta, kun julkai- see trendien mukaista sisältöä. Tämä kuitenkin vaatii sisällönluojalta nopeaa reagointikykyä, sillä trendit muuttuvat suhteellisen nopeasti TikTokissa tai niitä voi olla monta samaan aikaan tietyin väliajoin. Tutki- muksen aikana havaittiin myös, että monet havaitut ja analysoidut TikTok-käyttäjät tekivät samojen tren- dien mukaan videoita, jotka pitkälti näyttivät mihin suuntaan restonomikoulutukseen liittyviä videoita opin- näytetyön aikana tehtiin. Aineistossa ilmeni, että kaikista suosituimpien trendien ja äänien mukaan tehdyt videot menestyivät muita paremmin ja, että restonomikoulutus saavutti alkutilanteeseen nähden huomat- tavasti enemmän näkyvyyttä.
Tutkimuksesta voidaan todeta, että restonomikoulutuksesta löytyy suhteellisen vähän tietoa sosiaalisesta mediasta. Tehtyjen videoiden kautta alan näkyvyyttä saatiin kuitenkin lisättyä Jamkin TikTokissa. Tätä asiaa puolestaan tuki tutkimuksen aikana toteutettu kysely restonomialan opiskelijoille, TikTok-havainnointi sekä videoiden toteutus.