Kuluttajahintojen nousun vaikutukset korkeakouluopiskelijan ostokäyttäytymiseen
Saarinen, Tuomas (2023)
Saarinen, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuluttajahintojen nousun vaikutuksia korkeakouluopiskelijan ostokäyttäytymiseen sekä ostopäätösten tekoon. Tavoitteena oli saada selville, millaisia muutoksia kohderyhmän ostokäyttäytymisessä on mahdollisesti tapahtunut korkean inflaation seurauksena. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, kuinka merkittävä tekijä tuotteen hinta on korkeakouluopiskelijoille ostopäätöksenteossa, ja onko joidenkin ostopäätösten tekeminen vähentynyt tai jäänyt kokonaan pois hintojen nousuun perustuen. Tutkimuksen perusteella tavoiteltiin syvällisemmän ymmärryksen hankkimista siitä, millainen on korkeakouluopiskelijan ostokäyttäytymisen tämänhetkinen tilanne.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla haastattelemalla neljää korkeakouluopiskelijaa. Aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymisessä on tapahtunut muutoksia. Muutokset näkyvät erityisesti ostoprosessin läpiviemisessä lisääntyneenä harkintana, kasvaneena hintatietoisuutena sekä säästäväisempänä kulutuskäyttäytymisenä. Hinnan merkitys ostopäätösten teossa on todella ratkaiseva, ja sen rooli on kasvanut entisestään erityisesti korkeakouluopiskelijoiden rajallisen ostokyvyn takia. Hinnan ohella toiseksi lähes yhtä merkittäväksi tekijäksi nousi tuotteen laatu, joka tulosten perusteella nosti eniten tuotteen arvoa kuluttajan ostopäätösprosessissa. Vähentyneisiin tai kokonaan poisjääneisiin ostopäätöksiin kuuluivat erityisesti ei-välttämättömät lisä- ja johdetut tarpeet sekä tunteisiin perustuvat, impulsiivisemmat ostopäätökset.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla haastattelemalla neljää korkeakouluopiskelijaa. Aineiston analyysi suoritettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että korkeakouluopiskelijoiden ostokäyttäytymisessä on tapahtunut muutoksia. Muutokset näkyvät erityisesti ostoprosessin läpiviemisessä lisääntyneenä harkintana, kasvaneena hintatietoisuutena sekä säästäväisempänä kulutuskäyttäytymisenä. Hinnan merkitys ostopäätösten teossa on todella ratkaiseva, ja sen rooli on kasvanut entisestään erityisesti korkeakouluopiskelijoiden rajallisen ostokyvyn takia. Hinnan ohella toiseksi lähes yhtä merkittäväksi tekijäksi nousi tuotteen laatu, joka tulosten perusteella nosti eniten tuotteen arvoa kuluttajan ostopäätösprosessissa. Vähentyneisiin tai kokonaan poisjääneisiin ostopäätöksiin kuuluivat erityisesti ei-välttämättömät lisä- ja johdetut tarpeet sekä tunteisiin perustuvat, impulsiivisemmat ostopäätökset.