Vaikuttajamarkkinoinnin merkitys kuluttajien ostokäyttäytymiseen autohuoltamoalalla: case: autohuolto Biltec Oy
Seppänen, Miia (2023)
Seppänen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711488
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Työ laadittiin toimeksiantaja autohuoltamo Biltec Oy:lle. Opinnäytetyössä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin merkitystä kuluttajien ostokäyttäytymiseen autohuoltamoalalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vaikuttajamarkkinointi on vaikuttanut kuluttajien aikaisempaan ostokäyttäytymiseen ja millaiset tekijät vaikuttajamarkkinoinnissa olisivat merkityksellisiä ostopäätöksen syntymiseen.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelemalla kuutta henkilöä, joilla on kokemusta tutkittavasta ilmiöstä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu tutkimusasetelmasta ja teoreettisesta viitekehyksestä, joiden sisältö on koostunut aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja kriittisesti tarkastelluista verkkolähteistä. Seuraavaksi opinnäytetyössä edetään tutkimuksen toteutumiseen ja tutkimustuloksiin. Kokonaisuus sitoutetaan johtopäätöksillä ja pohdinnalla, johon on yhdistetty tutkimuksen luotettavuuden arviointi ja jatkotutkimusaiheet.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikuttajamarkkinoinnin tulisi olla huolellisesti ja tarkkaan suunniteltua, jotta se lisäisi kuluttajien luottamusta ja vahvistaisi kuluttajien ostopäätöstä. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt toivat esiin runsaasti eri näkökulmia ja mielipiteitä vaikuttajamarkkinoinnista sekä sen merkityksestä ostopäätöksen syntymiselle autohuoltamoalalla. Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään merkityksellisiä tekijöitä kuluttajan luottamuksen vahvistumiseen ja ostopäätöksen syntymiseen autohuoltamoalalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan huomata, että vaikuttajayhteistyön suunnittelu vaatii aikaa, kohderyhmän tuntemusta ja suunnittelua. Kuluttajat sitoutuvat ja uskoutuvat eri tekijöiden kautta. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa kuluttajan luottamuksen ja ostopäätökseen vahvistavista tekijöistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan lisäksi myös eri toimialoilla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelemalla kuutta henkilöä, joilla on kokemusta tutkittavasta ilmiöstä.
Opinnäytetyön rakenne koostuu tutkimusasetelmasta ja teoreettisesta viitekehyksestä, joiden sisältö on koostunut aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja kriittisesti tarkastelluista verkkolähteistä. Seuraavaksi opinnäytetyössä edetään tutkimuksen toteutumiseen ja tutkimustuloksiin. Kokonaisuus sitoutetaan johtopäätöksillä ja pohdinnalla, johon on yhdistetty tutkimuksen luotettavuuden arviointi ja jatkotutkimusaiheet.
Tutkimustulokset osoittavat, että vaikuttajamarkkinoinnin tulisi olla huolellisesti ja tarkkaan suunniteltua, jotta se lisäisi kuluttajien luottamusta ja vahvistaisi kuluttajien ostopäätöstä. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt toivat esiin runsaasti eri näkökulmia ja mielipiteitä vaikuttajamarkkinoinnista sekä sen merkityksestä ostopäätöksen syntymiselle autohuoltamoalalla. Tutkimuksen avulla pystyttiin löytämään merkityksellisiä tekijöitä kuluttajan luottamuksen vahvistumiseen ja ostopäätöksen syntymiseen autohuoltamoalalla.
Tutkimustulosten perusteella voidaan huomata, että vaikuttajayhteistyön suunnittelu vaatii aikaa, kohderyhmän tuntemusta ja suunnittelua. Kuluttajat sitoutuvat ja uskoutuvat eri tekijöiden kautta. Tutkimuksen avulla saatiin tietoa kuluttajan luottamuksen ja ostopäätökseen vahvistavista tekijöistä. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan lisäksi myös eri toimialoilla.