Ikifit Kuntoutuksen sosiaalisen median sisällön kehittäminen
Franssila, Emilia (2023)
Franssila, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711413
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median, erityisesti Facebookin, sisällön kehittämistä houkuttelevammaksi ja sitouttavammaksi. Tutkimus sijoittuu kuntoutuspalveluiden maailmaan, sillä sekä toimeksiantaja Ikifit Oy, että benchmarkatut kilpailijat tarjoavat kuntoutuspalveluita. Myös muiden alojen yrityksen saavat opinnäytetyöstä apua oman sosiaalisen median markkinointiinsa, mutta kaikkein konkreettisimman hyödyn saavat kuntoutusalan yritykset. Facebookin sisältöesimerkit ovat yksi asioista, mitkä eivät sellaisenaan sovi kaikkien organisaatioiden markkinointiin.
Opinnäytetyön teoria-aineisto on kerätty sekä suomen- että englanninkielisistä nettilähteistä ja kirjoista. Itse tutkimusprosessi on tehty benchmarkkaus -menetelmällä ja siinä on hyödynnetty suurimmalta osin laadullista aineistoa. Tämä tarkoittaa, että aineisto on kerätty tarkkailemalla ja tulkitsemalla mittaamisen sijasta. Benchmarkkaus eli tässä tapauksessa kilpailijoiden analysointi tuo perspektiiviä oman organisaation toimintaan. Kilpailijoita voi ottaa ideoita ja vaikutteita omaan toimintaan, mutta heidän toimintatapojansa voi myös kyseenalaistaa. Molemmat lähestymistavat antavat hyviä kehitysideoita oman organisaation tapoihin tehdä esimerkiksi markkinointia.
Tutkimusprosessissa mietinnän kohteena oli muun muassa, minkälaisia julkaisut voivat olla sisällöltään, tyyliltään ja teemaltaan, sekä miten erilaiset julkaisut ovat sitouttaneet seuraajia. Konkreettinen opinnäytetyön tuotos, josta toimeksiantaja hyötyy, on teorian ja tutkimuksen vertailu ja vinkit sosiaalisen median sisällön laatimiseen. Opinnäytetyöhön on myös kirjattu ideoita, miten työtä voi jatkaa ja minkälaisia vaikutteita siitä voi ottaa.
Opinnäytetyön teoria-aineisto on kerätty sekä suomen- että englanninkielisistä nettilähteistä ja kirjoista. Itse tutkimusprosessi on tehty benchmarkkaus -menetelmällä ja siinä on hyödynnetty suurimmalta osin laadullista aineistoa. Tämä tarkoittaa, että aineisto on kerätty tarkkailemalla ja tulkitsemalla mittaamisen sijasta. Benchmarkkaus eli tässä tapauksessa kilpailijoiden analysointi tuo perspektiiviä oman organisaation toimintaan. Kilpailijoita voi ottaa ideoita ja vaikutteita omaan toimintaan, mutta heidän toimintatapojansa voi myös kyseenalaistaa. Molemmat lähestymistavat antavat hyviä kehitysideoita oman organisaation tapoihin tehdä esimerkiksi markkinointia.
Tutkimusprosessissa mietinnän kohteena oli muun muassa, minkälaisia julkaisut voivat olla sisällöltään, tyyliltään ja teemaltaan, sekä miten erilaiset julkaisut ovat sitouttaneet seuraajia. Konkreettinen opinnäytetyön tuotos, josta toimeksiantaja hyötyy, on teorian ja tutkimuksen vertailu ja vinkit sosiaalisen median sisällön laatimiseen. Opinnäytetyöhön on myös kirjattu ideoita, miten työtä voi jatkaa ja minkälaisia vaikutteita siitä voi ottaa.