Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Faktorer som främjar barns simfärdigheter: En kvantitativ enkätstudie

Fagerholm, Sara; Käldman, Julia (2023)

 
Avaa tiedosto
Fagerholm_Sara_Kaldman_Julia.pdf (1.765Mt)
Lataukset: 


Fagerholm, Sara
Käldman, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711572
Tiivistelmä
I Finland ses simkunnighet som en livsviktig färdighet, ändå blir antalet simkunniga färre. Detta lärdomsprov är en kvantitativ enkätstudie och ett beställningsarbete av Folkhälsans förbund r.f. Syftet med studien var att undersöka vilka faktorer som främjar barns simfärdigheter. Målet med undersökningen var att få en större förståelse för vad som kan inverka positivt på barns inlärning av simfärdigheter. Frågeställningarna var: ”Finns det samband mellan deltagande i olika simverksamheter i barndomen och barnets simförmåga?”, ”Lär sig barn som deltagit i simverksamhet att simma tidigare än barn som inte deltagit?” och ”Finns det samband mellan barnets simförmåga och vårdnadshavarnas inställning till vattenaktiviteter?”. Den teoretiska referensramen för arbetet behandlar barnets utveckling, inlärning samt pedagogik och stöder undersökningen. Webbenkäten innehöll 16 frågor och gjordes i programmet Webropool. Enkäten var riktad till respondenter med barn över 3 år som bor i Finland, den var öppen 17 dagar och gick att öppna både på svenska och finska. Arbetets beställare, Folkhälsans förbund r.f., delade enkäten på sina webbsidor och sociala medier. Studien visade att baby-/familje-/syskonsim kan främja barns simfärdigheter i tidig ålder och resultera i att barnet lär sig simma tidigare jämfört med barn som inte deltagit i simverksamheter. Studien visade även att barn med en vårdnadshavare som tycker om vattenaktiviteter lär sig att simma tidigare än barn med vårdnadshavare som inte tycker om vattenaktiviteter.
 
In Finland, being able to swim is a vital skill, yet the number of people who can swim is declining. This thesis is a quantitative survey and is commissioned work by Folkhälsans förbund r.f. The purpose of the study was to investigate which factors promote children's swimming ability. The aim of the study was to gain a greater understanding of factors that can have a positive impact on children's swimming skills. The questions of the thesis were: "Is there a connection between participation in different swimming activities in childhood and the child's swimming ability?", "Do children who participate in swimming activities learn to swim earlier than children who do not participate?" and "Is there a connection between the child's swimming ability and the caregiver's attitude towards water activities?". The theoretical frame of reference of reference for the thesis includes theories of child development and learning as well as science of education and it support the investigation. The online survey contained 16 questions and was conducted in the program Webropool. The survey was aimed at respondents with children over the age of 3 living in Finland, it was open 17 days and could be answered in both Swedish and Finnish. Folkhälsans förbund r.f., shared the survey on its website and on social media. The study showed that baby/family/sibling swimming can promote children's swimming skills at an early age and result in the child learning to swim earlier than those who did not participate in swimming activities. The study also showed that children with a caregiver who enjoys water activities learn to swim earlier than children with caregivers who do not enjoy water activities.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste