Taloushallinnon yritysten työnantajamielikuva
Helander, Sara (2023)
Helander, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711596
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää taloushallinnon yritysten tunnettuutta ja niiden herättämiä työnantajamielikuvia kohderyhmän keskuudessa. Työn tarkoituksena on kartoittaa kohdeyrityksen tunnettuuden ja työnantajamielikuvan lähtötasoa ja selvittää, mitkä asiat ovat kohderyhmälle yleisesti tärkeitä työnantajassa. Kohdeyrityksen rinnalle valittiin viisi muuta taloushallinnon yritystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona taloushallinnon yritykselle, jolle muodostettiin selkeä kuva yrityksen tunnettuudesta sekä ulkoisen työnantajamielikuvan lähtötasosta. Aihe nostettiin esiin kohdeyrityksen toimesta ja oma mielenkiinto aihetta kohtaan vahvisti opinnäytetyön aiheen valinnan. Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsitellään tunnettuutta ja sen tasoja, työnantajamielikuvaan vaikuttavia asioita, ulkoista työnantajamielikuvaa, mielikuvien muodostumista ja näkyvyyttä. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan kuvia ja taulukoita hyödyntäen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmassa ja kysely oli auki vastaajille aikavälillä 27.3-3.4.2023. Linkki kyselyyn lähetettiin kohderyhmän jäsenille sähköpostitse Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opintopalveluiden kautta. Kokonaisuudessaan ajallisesti opinnäytetyöprosessi sijoittui helmikuusta toukokuuhun 2023.
Tutkimustulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä. Tutkimuksen tulokset olivat hyvin linjassa opinnäytetyön teoriaviitekehyksen kanssa. Yhteenvetona tutkimuksen tuloksista todetaan, että työnantajayrityksessä arvostettiin eniten työilmapiiriä, yrityskulttuuria, työtehtävien mielenkiintoisuutta ja urakehitysmahdollisuuksia. Palkkaustasoa ja työsuhde-etuja pidettiin vähiten tärkeinä asioina. Suurin osa kohderyhmälle tutuista yrityksistä koettiin luotettaviksi, hyvän työilmapiirin omaaviksi ja työtehtävät koettiin kiinnostaviksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona taloushallinnon yritykselle, jolle muodostettiin selkeä kuva yrityksen tunnettuudesta sekä ulkoisen työnantajamielikuvan lähtötasosta. Aihe nostettiin esiin kohdeyrityksen toimesta ja oma mielenkiinto aihetta kohtaan vahvisti opinnäytetyön aiheen valinnan. Opinnäytetyön teoriaviitekehyksessä käsitellään tunnettuutta ja sen tasoja, työnantajamielikuvaan vaikuttavia asioita, ulkoista työnantajamielikuvaa, mielikuvien muodostumista ja näkyvyyttä. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan kuvia ja taulukoita hyödyntäen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselylomake luotiin Webropol-ohjelmassa ja kysely oli auki vastaajille aikavälillä 27.3-3.4.2023. Linkki kyselyyn lähetettiin kohderyhmän jäsenille sähköpostitse Haaga-Helia ammattikorkeakoulun opintopalveluiden kautta. Kokonaisuudessaan ajallisesti opinnäytetyöprosessi sijoittui helmikuusta toukokuuhun 2023.
Tutkimustulosten pohjalta tehtiin johtopäätöksiä. Tutkimuksen tulokset olivat hyvin linjassa opinnäytetyön teoriaviitekehyksen kanssa. Yhteenvetona tutkimuksen tuloksista todetaan, että työnantajayrityksessä arvostettiin eniten työilmapiiriä, yrityskulttuuria, työtehtävien mielenkiintoisuutta ja urakehitysmahdollisuuksia. Palkkaustasoa ja työsuhde-etuja pidettiin vähiten tärkeinä asioina. Suurin osa kohderyhmälle tutuista yrityksistä koettiin luotettaviksi, hyvän työilmapiirin omaaviksi ja työtehtävät koettiin kiinnostaviksi.