Sexualfostrans betydelse inom småbarnspedagogiken: en allmän litteraturstudie
Mattbäck, Anna; Leinonen, Kirsi (2023)
Mattbäck, Anna
Leinonen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811803
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av småbarnspedagogiken inom Helsingfors stad. Syftet med detta lärdomsprov är att öka kunskap om sexualfostrans betydelse inom småbarnspedagogiken. Fokus i detta arbete ligger på barn i lekåldern och undersöker betydelsen, påverkan och behovet av sexualfostran inom småbarnspedagogiken. Lärdomsprovets frågeställning lyder: ’’Hur kan man stöda barnets sunda sexuella utveckling genom sexualfostran inom småbarnspedagogiken?’’. Materialet består av 10 vetenskapliga artiklar och materialet analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys och kategorisering. Studiens resultat visar att barn har rättighet till och behov av korrekt, adekvat och åldersenligt sexualfostran, som tar i hänsyn barnets utvecklingsnivå. Sexualfostran främjar barnets holistiska hälsa och välbefinnande samt stöder barnets sexuella utveckling, självkännedom, trygghetsfärdigheter samt andra färdigheter och kompetenser. Studiens resultat visar även att småbarnspedagogerna har en stor betydelse i stödandet av barnets sexuella utveckling och trygghetsfärdigheter, samt att deras attityder och förhållningssätt påverkar förverkligandet av sexualfostran. Enligt resultatet var utmaningar för sexualfostran behov av tillräcklig utbildning inom sexualkunskap för småbarnspedagoger samt behovet av tydligare riktlinjer och konkreta handlingsplaner. Även tabun, stigma och skam i samhället gentemot sexualfostran för barn påverkar sexualfostrans utveckling och förverkligande. This Thesis is commissioned by early childhood education within the City of Helsinki. The aim of this thesis is to increase knowledge about the importance of sexual education in early childhood education. The study focuses on toddler-aged children and investigates the importance, influence and need for sexuality education in early childhood education. The research question is: "How can the child's healthy sexual development be supported through sexual education in early childhood education?". The material consists of 10 scientific articles and the material was analyzed using a qualitative content analysis and categorization. According to the results of the study children have the right to and a need for correct, adequate, and age-appropriate sexuality education that considers the child's level of development. Sexual education promotes the child's holistic health and wellbeing as well as supports the child's sexual development, self-awareness, safety skills and other skills and competences. The result shows that early childhood educators' play an important part in supporting the child's sexual development and teaching of safety skills, and that their attitudes and approaches affect the implementation of sex education. According to the results of the study, the challenges in sexuality education are the need for sufficient education and knowledge in sexuality for early childhood educators, as well as the need for clearer guidelines and action plans. Taboos, stigma, and shame in society towards sexuality education for children also effects the development and implementation of sexuality education.
