Henkilöbrändiksi : mikrovaikuttajana sosiaalisen median kanavilla
Rautiainen, Niina (2023)
Rautiainen, Niina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritysbrändin muuttaminen henkilöbrändiksi uudelleenbrändäämällä. Tutkielmassa käsiteltävä yritys on tutkielman tekijän oma yritys. Tutkielman aihe valikoitui yrittäjän kokiessa ongelmalliseksi toimia kahdella eri sektorilla yhdistäen nämä yhdeksi kokonaisuudeksi. Molemmilla sektoreilla oli omat yritysbrändit. Yrityksen sosiaalisen median markkinointi koettiin erittäin haastavaksi kahden brändin myötä. Tutkielman tarkoituksena oli löytää ratkaisu yhtenäisen brändin luomiseen ja antaa ohjeita tulevaisuuden markkinointiin. Työ alkoi kartoittamalla nykytilanne ja keräämällä tietoa ongelmakohdista. Tutkimusaineistona koostuu asiakaskyselystä, tutkimuskirjallisuudesta ja internet lähteistä.
Tutkimusmetodina tässä tapaustutkimuksessa käytettiin kyselyä, joka kohdistettiin yrityksen molempien sektoreiden asiakkaille. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä muuttuneesta brändistä. Lisäksi selvitettiin kuvien muodossa yrityksen brändin tunnettavuutta ja toteutettiin vertailua kilpailevien yritysten brändeihin.
Tutkielman keskeisenä tuloksena syntyi uudelleenbrändäys ja sen positiiviset vaikutukset. Yrityksen asiakkaiden palaute uudesta henkilöbrändistä oli myönteistä. Se koettiin selkeämmäksi ja helpommin löydettäväksi kuin erilliset yritysbrändit. Yrityksen brändi koettiin tunnistettavaksi, mitä tukee myös kyselystä saadut tulokset. Uudelleenbrändäyksen myötä yritys on laajentanut sosiaalisen median markkinointikanaviaan uudelle alustalle. Tämä on mahdollistanut uudenlaisen tavan tehdä henkilöbrändäystä aiemmin käytettyjen alustoiden lisäksi. Yrityksen brändimuutoksen myötä markkinointiin löytyi selkeitä ratkaisuja. Tulokset osoittavat uudelleenbrändäyksen onnistuneeksi, josta nousi positiivisia vaikutuksia markkinointikeinoihin.
Tutkimusmetodina tässä tapaustutkimuksessa käytettiin kyselyä, joka kohdistettiin yrityksen molempien sektoreiden asiakkaille. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä muuttuneesta brändistä. Lisäksi selvitettiin kuvien muodossa yrityksen brändin tunnettavuutta ja toteutettiin vertailua kilpailevien yritysten brändeihin.
Tutkielman keskeisenä tuloksena syntyi uudelleenbrändäys ja sen positiiviset vaikutukset. Yrityksen asiakkaiden palaute uudesta henkilöbrändistä oli myönteistä. Se koettiin selkeämmäksi ja helpommin löydettäväksi kuin erilliset yritysbrändit. Yrityksen brändi koettiin tunnistettavaksi, mitä tukee myös kyselystä saadut tulokset. Uudelleenbrändäyksen myötä yritys on laajentanut sosiaalisen median markkinointikanaviaan uudelle alustalle. Tämä on mahdollistanut uudenlaisen tavan tehdä henkilöbrändäystä aiemmin käytettyjen alustoiden lisäksi. Yrityksen brändimuutoksen myötä markkinointiin löytyi selkeitä ratkaisuja. Tulokset osoittavat uudelleenbrändäyksen onnistuneeksi, josta nousi positiivisia vaikutuksia markkinointikeinoihin.
