Markkinointi metaversumissa - näkymiä nykyiseen ja tulevaan
Sirkiä, Inka (2023)
Sirkiä, Inka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811820
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee metaversumia sekä sen vaikutusta markkinointiin. Käsitteenä metaversumi tarkoittaa virtuaalista maailmaa, mikä toimii fyysisen todellisuuden jatkeena. Metaversumista on puhuttu paljon viimeisen kahden vuoden aikana ja sen ennustetaan olevan perinteisen internetin jatkaja. Aihe on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen erityisesti brändeille ja yrityksien markkinoinnille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten metaversumi tulee vaikuttamaan yritysten markkinointiin nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin, mitä mahdollisuuksia ja uhkia metaversumit tarjoavat yrityksille, miten metaversumissa pystytään markkinoimaan nyt ja tulevaisuudessa, sekä kuinka brändien tulisi varautua metaversumin tuloon.
Työn tietoperustassa käsitellään ensin metaversumin teknistä puolta yleisellä tasolla sekä siihen liittyviä tekijöitä. Tämän jälkeen käsitellään syvemmin metaversumin käyttöä markkinoinnissa sekä kartoitetaan markkinoinnin näkymiä metaversumissa. Työssä on hyödynnetty sekä kirja- että verkkoaineistolähteitä. Tutkimuksen keskeisimmät lähteet ovat McKinseyn ja Edelmanin raportit sekä Mark van Rijmenamin kirjateos. (Step into the metaverse: how the immersive internet will unlock a trillion-dollar social economy, 2022).
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimukseen haastateltiin kolmea aiheen asiantuntijaa, jotka ovat johtavassa asemassa metaversumiin keskittyvissä konsulttiyrityksissä. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2023 ja niiden pohjalta raportoitiin tulokset.
Tutkimuksessa saatiin selville se, että metaversumi tulee vaikuttamaan merkittävästi yritysten markkinointiin seuraavien vuosien aikana. Markkinointi muovautuu metaversumin myötä asiakaslähtöisemmäksi sekä kolmiulotteiseksi. Metaversumi tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia laajentaa omaa kohdemarkkinaansa sekä lisätä brändin näkyvyyttä tarjoamalla erilaisia kokemuksia asiakkaille. Tuloksissa nousi esille myös metaversumin haasteet, joista tärkeimmiksi nousivat vastuullisuus, turvallisuus sekä teknologian rajoitteet.
Metaversumi on tulossa kovaa vauhtia osaksi arkeamme ja brändien on hyvä valmistautua sen tuloon. Brändit pystyvät tutustumaan sekä kokeilemaan metaversumin mahdollisuuksia oman kohderyhmänsä avulla, jolloin adaptoituminen muutokseen on nopeampaa. Opinnäytetyön tutkimus toimii hyvänä tiedonlähteenä yrityksille, brändeille sekä markkinoijille, jotka ovat kiinnostuneita metaversumin hyödyntämisestä osana liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten metaversumi tulee vaikuttamaan yritysten markkinointiin nyt ja tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin, mitä mahdollisuuksia ja uhkia metaversumit tarjoavat yrityksille, miten metaversumissa pystytään markkinoimaan nyt ja tulevaisuudessa, sekä kuinka brändien tulisi varautua metaversumin tuloon.
Työn tietoperustassa käsitellään ensin metaversumin teknistä puolta yleisellä tasolla sekä siihen liittyviä tekijöitä. Tämän jälkeen käsitellään syvemmin metaversumin käyttöä markkinoinnissa sekä kartoitetaan markkinoinnin näkymiä metaversumissa. Työssä on hyödynnetty sekä kirja- että verkkoaineistolähteitä. Tutkimuksen keskeisimmät lähteet ovat McKinseyn ja Edelmanin raportit sekä Mark van Rijmenamin kirjateos. (Step into the metaverse: how the immersive internet will unlock a trillion-dollar social economy, 2022).
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoidut teemahaastattelut. Tutkimukseen haastateltiin kolmea aiheen asiantuntijaa, jotka ovat johtavassa asemassa metaversumiin keskittyvissä konsulttiyrityksissä. Haastattelut toteutettiin huhtikuussa 2023 ja niiden pohjalta raportoitiin tulokset.
Tutkimuksessa saatiin selville se, että metaversumi tulee vaikuttamaan merkittävästi yritysten markkinointiin seuraavien vuosien aikana. Markkinointi muovautuu metaversumin myötä asiakaslähtöisemmäksi sekä kolmiulotteiseksi. Metaversumi tarjoaa yrityksille mahdollisuuksia laajentaa omaa kohdemarkkinaansa sekä lisätä brändin näkyvyyttä tarjoamalla erilaisia kokemuksia asiakkaille. Tuloksissa nousi esille myös metaversumin haasteet, joista tärkeimmiksi nousivat vastuullisuus, turvallisuus sekä teknologian rajoitteet.
Metaversumi on tulossa kovaa vauhtia osaksi arkeamme ja brändien on hyvä valmistautua sen tuloon. Brändit pystyvät tutustumaan sekä kokeilemaan metaversumin mahdollisuuksia oman kohderyhmänsä avulla, jolloin adaptoituminen muutokseen on nopeampaa. Opinnäytetyön tutkimus toimii hyvänä tiedonlähteenä yrityksille, brändeille sekä markkinoijille, jotka ovat kiinnostuneita metaversumin hyödyntämisestä osana liiketoimintaansa.