Pienryhmäpedagogiikka ja toimiva tiimityö osana laadukasta varhaiskasvatusta : opinnäytetyö osana Ulvilan kaupungin varhaiskasvatushanketta vuosina 2022–2023
Kekki, Katja; Vallius, Mervi (2023)
Kekki, Katja
Vallius, Mervi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912007
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen pedagogiikka pitää sisällään lapsen huolenpitoa, kasvatusta ja opetusta. Laadukkaan varhaiskasvatuksen lähtökohtana pidetään osallisuuden pedagogiikkaa, jolla tarkoitetaan lapsen aitoa mahdollisuutta ilmaista mielipiteitään, ajatuksiaan ja vaikuttaa omaan oppimiseensa. Pienryhmäpedagogiikalla tuetaan lapsen kognitiivisia, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja.
Opinnäytetyössä selvitettiin Ulvilan varhaiskasvatuksen pienryhmäpedagogiikan ja tiimityön nykytilannetta varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksesta saatiin tietoa, jonka avulla mahdollistuu pienryhmätoiminnan juurruttaminen osaksi varhaiskasvatuksen päivittäistä arkea. Säännöllinen pienryhmätoiminta tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä auttaa varhaiskasvattajaa huomioimaan lapsen yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet. Pienryhmätoiminnan käyttö selkiyttää struktuuria ja vahvistaa pedagogiikkaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Menetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 106 Ulvilan varhaiskasvatuksen työntekijälle tammikuussa 2023. Vastausprosentti oli 43 %.
Tuloksista nousi esiin pienryhmätoimintaa haittaavina tekijöinä riittämättömät tilat, henkilökunnan poissaolot ja siirtelyt lapsiryhmien välillä. Pienryhmätoiminnan koettiin lisäävän lapsen kuulluksi tulemista, osallisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Ideaalina pienryhmän kokona pidettiin 3–4 lasta, jolloin yksilöllinen ohjaus ja lasten ideoihin tarttuminen helpottuu. Suurin osa vastaajista toivoi täydennyskoulutusta pienryhmäpedagogiikasta.
Laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytyksenä on toimiva tiimityö ja esihenkilöltä saatu pedagoginen tuki. Tiimityössä pidettiin tärkeänä pysyvyyttä ja sitoutuneisuutta työskentelyyn yhteisten arvojen mukaan. Vastauksissa korostui tiimien valmius muutoksiin ja uusiin toimintatapoihin. Huumorin koettiin lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja työssäjaksamista.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan päätellä pienryhmätoiminnan olevan tärkeä osa varhaiskasvatusta ja sitä halutaan kehittää lisää.
Opinnäytetyössä selvitettiin Ulvilan varhaiskasvatuksen pienryhmäpedagogiikan ja tiimityön nykytilannetta varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksesta saatiin tietoa, jonka avulla mahdollistuu pienryhmätoiminnan juurruttaminen osaksi varhaiskasvatuksen päivittäistä arkea. Säännöllinen pienryhmätoiminta tukee lapsen kasvua, kehitystä ja oppimista sekä auttaa varhaiskasvattajaa huomioimaan lapsen yksilölliset vahvuudet ja tuen tarpeet. Pienryhmätoiminnan käyttö selkiyttää struktuuria ja vahvistaa pedagogiikkaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus. Menetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka sisälsi strukturoituja sekä avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin 106 Ulvilan varhaiskasvatuksen työntekijälle tammikuussa 2023. Vastausprosentti oli 43 %.
Tuloksista nousi esiin pienryhmätoimintaa haittaavina tekijöinä riittämättömät tilat, henkilökunnan poissaolot ja siirtelyt lapsiryhmien välillä. Pienryhmätoiminnan koettiin lisäävän lapsen kuulluksi tulemista, osallisuutta ja vuorovaikutustaitoja. Ideaalina pienryhmän kokona pidettiin 3–4 lasta, jolloin yksilöllinen ohjaus ja lasten ideoihin tarttuminen helpottuu. Suurin osa vastaajista toivoi täydennyskoulutusta pienryhmäpedagogiikasta.
Laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytyksenä on toimiva tiimityö ja esihenkilöltä saatu pedagoginen tuki. Tiimityössä pidettiin tärkeänä pysyvyyttä ja sitoutuneisuutta työskentelyyn yhteisten arvojen mukaan. Vastauksissa korostui tiimien valmius muutoksiin ja uusiin toimintatapoihin. Huumorin koettiin lisäävän yhteenkuuluvuuden tunnetta ja työssäjaksamista.
Tämän opinnäytetyön tulosten pohjalta voidaan päätellä pienryhmätoiminnan olevan tärkeä osa varhaiskasvatusta ja sitä halutaan kehittää lisää.