Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäinen ja ulkoinen työnantajamielikuva : Case: Ambientia Group Oy

Heinonen, Lotta (2023)

 
Avaa tiedosto
Heinonen_Lotta.pdf (1.265Mt)
Lataukset: 


Heinonen, Lotta
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912044
Tiivistelmä
Monilla aloilla joudutaan tänä päivänä kilpailemaan osaajista ja työntekijöiden vaihtuvuus on suurta. Erityisesti IT-alalla kilpailu parhaista osaajista on tiukkaa. Yritysten voi olla vaikeaa erottua kilpailijoistaan. Jotta kilpailussa voidaan pärjätä, tulee yritysten kehittää työnantajamielikuvaansa sekä rekrytointiprosessejaan. Positiivinen työnantajamielikuva houkuttelee työntekijöitä yritykseen ja mahdollistaa sen jatkuvan kasvun. Rekrytointiprosessien tulee olla tehokkaita, jotta resursseja ei mene hukkaan. Tärkeänä osana rekrytointiprosessien onnistumista ovat viestintäkanavat. Yritysten tulee pohtia, missä kanavissa tavoittaisi parhaiten oman alansa osaajat.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Ambientia Group Oy:n työnantajamielikuvaa sekä uusien sosiaalisen median kanavien potentiaalia rekrytoinnissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Kvantitatiivisten menetelmien avulla saatiin helposti analysoitavia, numeerisia tutkimustuloksia, joiden avulla pystyttiin luomaan peruskäsitys tutkittavasta ilmiöstä. Kvalitatiivisten menetelmien avulla pystyttiin ymmärtämään tarkemmin ilmiötä ja syitä sen taustalla. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka sisälsi myös avoimia kysymyksiä. Tutkimuksella pyrittiin saamaan tietoa organisaation tilanteesta sekä antamaan kehitysehdotuksia sen perusteella.

Tutkimuksen perusteella huomattiin, että Ambientian työnantajamielikuva ei ole tällä hetkellä erityisen positiivinen eikä negatiivinen. Ulkoisesti Ambientian työnantajamielikuva todettiin melko tuntemattomaksi ja sisäisesti mielipiteitä jakavaksi. Lisäksi havaittiin, että Ambientiaa työpaikkana kuvaavat seuraavat asiat: mahdollisuus kehittää omaa työtä, positiivinen työilmapiiri sekä luotettavuus. Tutkimuksen avulla löydettiin kolme tärkeintä kehityskohdetta, joiden kehittämiseen annettiin ideoita. Näitä kohteita havaittiin olevan arvojen näkyminen toiminnassa, sisäinen työnantajamielikuva sekä tunnettuus. Lisäksi todettiin, että uusien sosiaalisen median kanavien haltuunotto rekrytointitarkoituksessa ei ole kannattavaa. Sen havaittiin olevan pääasiassa resurssien hukkaamista, sillä suurin osa vastaajista ei edes käytä näitä kanavia. Kanavia, joita tässä opinnäytetyössä tutkittiin, olivat Tiktok, Reddit sekä Snapchat.
 
Today, many fields must compete for talent and there is a high turnover of employees. Especially in the IT sector, the competition for best talent is tight. It can be difficult for companies to stand out from their competitors. In order to succeed in the competition, companies must develop their employer brand and their recruitment processes. A positive employer brand attracts employees to the company and enables its continuous growth. Recruitment processes must be efficient so that resources are not wasted. Communication channels are an important part of the success of recruitments. Companies should consider which channels would best reach experts in their field.

In this thesis, Ambientia’s employer brand and the potential of new social media channels in recruitment were researched. Both quantitative and qualitative methods were used as research methods. With the help of quantitative methods, easily analyzed, numerical research results were obtained. With that it was possible to create a basic understanding of the researched phenomenon. With the help of qualitative methods, it was possible to understand the phenomenon and the reasons behind it in more detail. The research was implemented as an internet survey, which also contained open questions. The aim of the research was to obtain information about the organization's situation and to give development ideas based on it.

Based on the research, it was noticed that Ambientia's employer brand is currently neither particularly positive nor negative. Externally, Ambientia's employer brand was found to be rather unknown and internally divided. In addition, it was found that Ambientia as a workplace is characterized by the following things: the opportunity to develop one's own work, a positive working atmosphere and reliability. With the help of the research, the three most important development targets were found. These targets were found to be acting according to values, internal employer brand and company recognition. It was also stated that taking over new social media channels for recruiting purposes is not profitable. It was found to be mainly a waste of resources, as most of the respondents do not even use these channels. The channels researched in this thesis were Tiktok, Reddit and Snapchat.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste