Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaalinen B2B-markkinointi Aasiassa

Weckman, Eemeli (2023)

Avaa tiedosto
Weckman_Eemeli.pdf (720.0Kt)
Lataukset: 


Weckman, Eemeli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051911976
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin kehittyessä yritykset tarvitsevat tietoja eri markkina-alueiden digitaalisista kanavista ja alustoista tuottaakseen onnistunutta markkinointia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella digitaalista markkinointia Aasiassa. Tutkimus on tuotettu toimeksiantajalle heidän tarpeisiinsa vastaten. Työ on rajattu digitaalisessa markkinoinnissa pääsääntöisesti keskittymään sosiaalisen median kanaviin sekä hakukoneisiin. Tämän lisäksi työssä on keskitytty tiettyihin toimeksiantajalle tärkeisiin maihin Aasiassa, joita ovat Japani, Kiina, Singapore, Malesia, Etelä-Korea sekä Taiwan.

Työn tietoperustassa on tarkasteltu B2B-markkinoinnin kehitystä, ja sen eroja tavalliseen kuluttajamarkkinointiin sekä Aasian markkinoinnin tuomia erityispiirteitä B2B-markkinoinnitiin. Viime vuosikymmenten digitaalinen vallankumous on nähnyt suurimmat muutokset markkinoinnissa sen tuomien digitaalisten markkinoinnin keinojen kasvuessa. Työssä on myös käsitelty B2B-markkkinoinnissa suosiota lisännyttä ABM-markkinointia eli yrityspohjaista markkinointia sekä sen potentiaalia yrityksille. Yrityspohjaisessa markkinoinnissa markkinointia kohdennetaan yrityksille etukäteen luotujen kohdeasiakaslistojen avulla. Sen käyttö on ollut kasvussa B2B-markkinoinnissa viime vuosina. Tutkimus toteutettiin joulukuun 2022 ja huhtikuun 2023 välisenä aikana käyttämällä internetin lähdeartikkeleita ja kirjallisuuslähteitä. Tulokset pyrittiin vahvistamaan kvalitatatiivisella haastattelututkimuksella. Haastattelututkimus suoritettiin esittämällä kirjallisia kysymyksiä toimeksiantajan työntekijöille. Eri Aasian maissa B2B-myynnin parissa työskenteleviltä työntekijöiltä kysyttiin kysymyksiä sosiaalisen median kanavien ja hakukoneiden käyttöön liittyen heidän markkina-alueillaan.

Tulokset paljastivat, että Aasian sosiaalisen median kentällä on suuria maakohtaisia eroja, joista yritysten on syytä olla tietoisia ennen markkinoinnin aloittamista. Suurin sosiaalisen median kanava melkein kaikissa tarkastelluissa maissa oli YouTube, jonka suosio B2B-markkinointikanavana on kasvanut koko maanosassa. Tuloksista onkin havaittavissa juuri videon ja muiden visuaalisten markkinoinnin keinojen kasvu. Myös Facebook on yhä merkittävä kanava monessa maassa, vaikka sen käyttö on laskenut viime vuosina. Monissa maissa Google on suurin hakukone, mutta poikkeuksiakin löytyy. Yksi näistä on Kiina, jossa sekä suurin sosiaalisen median kanava että suurin hakukone ovat kiinalaisia. Kirjallisen ja haastattelututkimuksen tulokset ovat osoittaneet, kuinka pientä sosiaalisen median B2B-markkinointi maanosassa vielä kuitenkin on.

Pohdinnassa on tuotu esille sitä, kuinka tärkeää digitaalisen markkinoinnin säilyttäminen yritysten markkinointistrategioihin on niiden tulevaisuuden kannalta. Visuaaliset markkinoinnin keinot ja sisältöjen lokalisointi ovat myös tunnistettu merkittäviksi tekijöiksi markkinointistrategian onnistumista mitattaessa. Toimeksiantaja on todella tyytyväinen tutkimukseen, sillä sen avulla he pystyvät laatimaan tarkemman digitaalisen markkinointisuunnitelman Aasian markkinoille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste