”One Brand” – Uusi brändistrategia organisaatiomuutoksessa
Valkonen, Johanna (2023)
Valkonen, Johanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912061
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiannosta Avoin.Systems Oy:lle tilanteessa, jossa yrityksen kaksi liiketoimintayksikköä oli päätetty yhdistää.
Opinnäytetyön tavoitteina oli 1) tuottaa brändistrategia sekä 2) selkeyttää brändiarkkitehtuuria sekä yritys- että tuotebrändien osalta liiketoimintayksikköjen yhdistyessä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jonka tuotoksena oli uusi brändistrategia ja ehdotus brändiarkkitehtuuriksi. Konstruktio perustui bränditutkimukseen, jossa yrityksen identiteettiä ja imagoa tutkittiin Corporate Brand Image Matrix -viitekehyksen kautta. Mallin kehittäjän Urden (2013) mukaan viitekehys sopii käytettäväksi yritysjärjestelytilanteissa. Tutkimus toteutettiin yhdistellen eri kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten teemahaastatteluja, asiantuntijahaastattelua, verkkokyselyitä, työpajoja ja yrityksen dokumentaatiota. Sisällönanalyysissa aineistot yhdistettiin ja teemoiteltiin ennen johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimuskysymyksenä oli, millainen brändistrategia tukee yrityksen kasvua organisaatiomuutoksessa?
Yritysbrändiä analysoitiin monipuolisesti brändiarkkitehtuuriin, -identiteettiin ja -imagoon liittyvien teoreettisten mallien kautta. Tutkimuksen tuotoksena yritys sai uuden brändistrategian sekä ehdotuksen uudeksi brändiarkkitehtuuriksi.
Kehittämistyön seurauksena yrityksen viralliseksi nimeksi vaihtui Avoin.Systems Oy (ent. Web- veistämö Oy) ja sekä brändistrategia että uusi brändiarkkitehtuuri otettiin käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteina oli 1) tuottaa brändistrategia sekä 2) selkeyttää brändiarkkitehtuuria sekä yritys- että tuotebrändien osalta liiketoimintayksikköjen yhdistyessä.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jonka tuotoksena oli uusi brändistrategia ja ehdotus brändiarkkitehtuuriksi. Konstruktio perustui bränditutkimukseen, jossa yrityksen identiteettiä ja imagoa tutkittiin Corporate Brand Image Matrix -viitekehyksen kautta. Mallin kehittäjän Urden (2013) mukaan viitekehys sopii käytettäväksi yritysjärjestelytilanteissa. Tutkimus toteutettiin yhdistellen eri kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten teemahaastatteluja, asiantuntijahaastattelua, verkkokyselyitä, työpajoja ja yrityksen dokumentaatiota. Sisällönanalyysissa aineistot yhdistettiin ja teemoiteltiin ennen johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Tutkimuskysymyksenä oli, millainen brändistrategia tukee yrityksen kasvua organisaatiomuutoksessa?
Yritysbrändiä analysoitiin monipuolisesti brändiarkkitehtuuriin, -identiteettiin ja -imagoon liittyvien teoreettisten mallien kautta. Tutkimuksen tuotoksena yritys sai uuden brändistrategian sekä ehdotuksen uudeksi brändiarkkitehtuuriksi.
Kehittämistyön seurauksena yrityksen viralliseksi nimeksi vaihtui Avoin.Systems Oy (ent. Web- veistämö Oy) ja sekä brändistrategia että uusi brändiarkkitehtuuri otettiin käyttöön.