Markkinoinnin vuosisuunnitelma OP Etelä-Pirkanmaalle
Hoikkanen, Elsa (2023)
Hoikkanen, Elsa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711522
Tiivistelmä
Markkinoinnin suunnittelu on prosessi, jossa määritellään yrityksen markkinointitavoitteet ja kehitetään strategia niiden saavuttamiseksi. Suunnittelun avulla yritys pystyy määrittelemään kohderyhmänsä, markkinoinnin viestinsä ja valitsemaan sopivat markkinointikanavat. Markkinointisuunnittelun tavoitteena on luoda tehokas markkinointisuunnitelma, joka tukee organisaation liiketoiminnan kasvua ja menestystä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on OP Ryhmään kuuluva OP Etelä-Pirkanmaa, jonka toiminta-alue jakautuu kolmelle paikkakunnalle. OP Etelä-Pirkanmaa harjoittaa itsenäistä vähittäispankkitoimintaa omalla alueellaan. Toimeksiantajan markkinointisuunnittelu on ollut satunnaista ja markkinoinnilliset tavoitteet ovat olleet epämääräisiä. OP Ryhmän asettamat standardit ja brändiohjeistuksen mukaiset vaatimukset asettavat raameja markkinoinnin toteuttamiseen paikallisesti. Kuitenkin itsenäiset pankit saavat toteuttaa markkinointia omalla alueellaan parhaiten näkemällään tavalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava markkinoinnin vuosisuunnitelma, jossa yhdistetään OP Etelä Pirkanmaan paikallinen markkinointisuunnitelma OP Ryhmän keskusyhteisön tuottamaan keskitettyyn markkinointisuunnitelmaan.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen sisältö on markkinoinnin kehittäminen ja digitaalisen markkinoinnin kehittäminen. Digitaalinen markkinointi perustuu suurimmaksi osaksi sosiaalisen median viestintään ja mainontaan. Teoreettinen viitekehys tukee toiminnallista osuutta, joka perustuu haastatteluaineistojen perusteella tehtyihin analyyseihin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on markkinoinnin vuosikello, jonka tarkoitus on helpottaa toimeksiantajan markkinoinnin toteuttamista. Lisäksi markkinoinnille asetettiin SMART-kriteereitä noudattavia tavoitteita sosiaalisen median näkyvyyden kasvattamiseksi. Markkinointisuunnitelma ja tavoitteet on asetettu toukokuusta 2023 vuoden loppuun.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on OP Ryhmään kuuluva OP Etelä-Pirkanmaa, jonka toiminta-alue jakautuu kolmelle paikkakunnalle. OP Etelä-Pirkanmaa harjoittaa itsenäistä vähittäispankkitoimintaa omalla alueellaan. Toimeksiantajan markkinointisuunnittelu on ollut satunnaista ja markkinoinnilliset tavoitteet ovat olleet epämääräisiä. OP Ryhmän asettamat standardit ja brändiohjeistuksen mukaiset vaatimukset asettavat raameja markkinoinnin toteuttamiseen paikallisesti. Kuitenkin itsenäiset pankit saavat toteuttaa markkinointia omalla alueellaan parhaiten näkemällään tavalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kattava markkinoinnin vuosisuunnitelma, jossa yhdistetään OP Etelä Pirkanmaan paikallinen markkinointisuunnitelma OP Ryhmän keskusyhteisön tuottamaan keskitettyyn markkinointisuunnitelmaan.
Toiminnallisen opinnäytetyön keskeinen sisältö on markkinoinnin kehittäminen ja digitaalisen markkinoinnin kehittäminen. Digitaalinen markkinointi perustuu suurimmaksi osaksi sosiaalisen median viestintään ja mainontaan. Teoreettinen viitekehys tukee toiminnallista osuutta, joka perustuu haastatteluaineistojen perusteella tehtyihin analyyseihin toimeksiantajan markkinoinnin nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä.
Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos on markkinoinnin vuosikello, jonka tarkoitus on helpottaa toimeksiantajan markkinoinnin toteuttamista. Lisäksi markkinoinnille asetettiin SMART-kriteereitä noudattavia tavoitteita sosiaalisen median näkyvyyden kasvattamiseksi. Markkinointisuunnitelma ja tavoitteet on asetettu toukokuusta 2023 vuoden loppuun.