Näkökulmia Joensuun Yrittäjät ry:n palvelujen kehittämiseen
Grönlund, Suvi (2014)
Grönlund, Suvi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061312871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Joensuun Yrittäjiin kuulumattomien joensuulaisyritysten mielipiteitä Joensuun Yrittäjistä. Tarkoituksena oli tutkia kuinka hyvin he tuntevat Joensuun Yrittäjien palvelut ja millaisia syitä yrityksillä on olla kuulumatta yrittäjäyhdistykseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin Webropol –ohjelmalla sähköisenä kyselynä joulukuussa 2013. Kysely lähetettiin 994 yritykselle. Vastauksia saatiin 6o, joista 55 oli tutkimuksen kohderyhmään kuuluvilta yrityksiltä.
Kyselyn tulosten mukaan yleisimmät syyt olla kuulumatta yrittäjäyhdistykseen olivat että yrittäjillä ei ole aikaa osallistua toimintaan tai he eivät koe tarvitsevansa Joensuun Yrittäjien palveluita. Noin kolmasosa vastaajista ei ollut kuullut Joensuun Yrittäjien palveluista. Kuitenkin noin 40 prosenttia vastaajista piti Joensuun Yrittäjiä paikkana, jossa on mahdollisuus verkostoitua ja heistä olisi mukava tavata muita yrittäjiä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä, niiden malleja, syitä verkostoitumiselle ja miten verkostoituminen realisoituu hyödyksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää jäsenhankinnassa. Kehitysehdotuksena on lisätä markkinointia tunnettuuden parantamiseksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimus toteutettiin Webropol –ohjelmalla sähköisenä kyselynä joulukuussa 2013. Kysely lähetettiin 994 yritykselle. Vastauksia saatiin 6o, joista 55 oli tutkimuksen kohderyhmään kuuluvilta yrityksiltä.
Kyselyn tulosten mukaan yleisimmät syyt olla kuulumatta yrittäjäyhdistykseen olivat että yrittäjillä ei ole aikaa osallistua toimintaan tai he eivät koe tarvitsevansa Joensuun Yrittäjien palveluita. Noin kolmasosa vastaajista ei ollut kuullut Joensuun Yrittäjien palveluista. Kuitenkin noin 40 prosenttia vastaajista piti Joensuun Yrittäjiä paikkana, jossa on mahdollisuus verkostoitua ja heistä olisi mukava tavata muita yrittäjiä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä, niiden malleja, syitä verkostoitumiselle ja miten verkostoituminen realisoituu hyödyksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää jäsenhankinnassa. Kehitysehdotuksena on lisätä markkinointia tunnettuuden parantamiseksi.