Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tuotannon mittaroinnin kehittäminen strategian toteutumisen tukemiseksi

Lahti, Marika (2023)

 
Avaa tiedosto
Lahti_Marika.pdf (1.217Mt)
Lataukset: 


Lahti, Marika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711532
Tiivistelmä
Työssä kehitettiin toimeksiantajayritykseen tuotannon mittarit seuraamaan strategian tavoitteiden toteutumista. Yritys on jo pitkään toiminut elintarvikealan perheyritys. Toimeksiantajayrityksessä mittaamisen kulttuuri on omaksuttu osaksi toiminnan ohjaamista ja seuraamista, eikä mittaaminen ole yrityksessä uusi asia. Yrityksellä on sekä talouden, että suorituskyvyn mittareita mutta niitä ei ole aiemmin linkitetty seuraamaan strategisia tavoitteita. Strategiatyötä on tehty jo pitkään ja strategian uusimisen yhteydessä koettiin strategisten mittareiden lisäämisen tuotannon puolelle olevan ajankohtaista.
Teoriaosuudessa käydään läpi strategian teoriaa, mittaamisen teoriaa, erilaisia mittareita, mittariston jalkauttamista ja mittareiden validointia. Lisäksi perehdytään yrityksen laadun käsitteeseen ja laatujohtamiseen.
Mittariston luomiseen kartoitettiin mittaamisen kohteita haastattelujen avulla. Haastattelut tehtiin yrityksen sisäisesti haastatellen yrityksen eri osa-alueiden henkilökuntaa. Mittareiden lopulliseen valintaan osallistui pienempi tuotannon johdon tiimi. Mittarit johdettiin strategian päätavoitteesta syy-yhteysseurauksin ja niitä valikoitu kolme. Kaksi mittaria seuraavat tuotannon puolen tehokkuutta ja yksi mittareista valikoitui tuotannon ulkopuolelta. Tuotannon onnistuminen vaikuttaa suoraan mittarin tulokseen, joten se koettiin niin tärkeäksi strategian kannalta, että se haluttiin sisällyttää lopullisiin valintoihin. Mittareista ei haluttu liian vaikeaselkoisia ja ne pidettiin melko yksinkertaisina, jotta yksittäinen työntekijä ymmärtää mitä mitataan ja miksi sekä miten omalla työllään voi lopputuloksen onnistumiseen vaikuttamaan. Työ sisältää myös suunnitelman mittareiden jalkauttamista varten, jolla varmistetaan strategian ja mittareiden implementointi tuotannon henkilökunnalle.
Näillä valinnoill päästään strategian mittaamisessa hyvään alkuun, josta mittarointia lähdetään kehittämään ja viemään eteenpäin tuotannossa. Lattiatason työntekijät osallistutetaan mittareiden kehitystyöhön ja pohditaan tulevaisuudessa tuotannon palkkiota strategisten tavoitteiden saavuttamisesta, jolloin työntekijä voi kokea työnsä merkityksellisemmäksi ja motivoivammaksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste