Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hållbarhetskommunikation : Konkurrensfördel och försäljningsargument i kläd- och modebranschen

Öström, Anna (2023)

 
Avaa tiedosto
Ostrom_Anna .pdf (2.057Mt)
Lataukset: 


Öström, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912129
Tiivistelmä
Att agera hållbart är viktigare än någonsin för företag. Det handlar inte längre om ifall de vill satsa på hållbar utveckling, utan det ställs hela tiden nya krav på att det måste göras och man måste även rapportera om det. I en tid där konsumenten blir allt mer medveten och sitter på en allt större makt blir det än viktigare att nå ut med marknadskommunikationen kring just hållbarhet, om man vill kunna använda den som konkurrensfördel och för att skapa lönsamhet.

När allt fler företag satsar på hållbarhet och många även använder vilseledande grön marknadsföring kan det vara svårt att skilja sig ur mängden och använda hållbara satsningar som en konkurrensfördel på marknaden. När traditionell reklam är standardtillvägagångssättet för de flesta kan det istället vara lönsamt med en lite annorlunda satsning, nämligen på det om vilket det finns en stor möjlighet att få höra kundernas önskemål och påverka dem på ett konkret och lättillgängligt sätt, både vid köptillfället men även långsiktigt, nämligen via personalen i butiken. De är de enda av företagets anställda som faktiskt möter kunderna i verkligheten. Det finns även forskning som visar att hållbarhetssatsningar värderas allt högre bland både anställda och konsumenter, och leder till en ökad motivation hos personal som känner att de genom sitt arbete kan påverka miljön i en positivare riktning. Allt detta visar på att en större satsning på hållbarskommunikationen kan vara rätt väg att gå.

Som uppdragsgivare för examensarbetet fungerade en stor klädkedja och marknadsundersökningens syfte var att genom svar från företagets butikspersonal i Finland reda ut om och hur man skulle kunna effektivisera och förbättra kommunikationen i butiken när det gäller just miljöfrågor, för att kunna använda den som en större konkurrensfaktor än man gör i nuläget.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste