Leadership and trust in global virtual teams: student experiences in the X-Culture Project of autumn 2020
Ojala, Olivia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112356
Tiivistelmä
Globaalit virtuaalitiimit yleistyivät Covid-19-pandemian aikana. Syksyllä 2020 useat Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijat osallistuivat X-Culture-projektiin, joka on omistettu globaalien virtualitiimien kokemiseen ja niissä menestymiseen tarvittavien taitojen kehittämiseen. Heidän kokemustensa perusteella tutkittiin johtajuuden ja luottamuksen kehittymistä globaaleissa virtuaalisissa opiskelijatiimeissä. Aineisto kerättiin sekamenetelmällä, joka sisälsi kyselyn projektiin osallistuneille opiskelijoille ja kyselyn tuloksista saatujen oivallusten pohjalta käydyn fokusryhmäkeskustelun. Tulokset osoittivat, että opiskelijat suosivat jaettua johtajuutta, yhteistyötä ja jatkuvaa kommunikaatiota työskennellessään globaaleissa virtuaalitiimeissä. Oli myös ilmeistä, että jotkut opiskelijat kamppailivat luottamuksen ja epävarmuuden kanssa, mikä johtui suurelta osin sekä kommunikaation että mielekkäiden ihmissuhteiden puutteesta. Psykologisen turvallisuuden käsitettä ehdotetaan paremmaksi selitykseksi ilmiöille ja ehdotuksia esitetään globaalien virtuaalitiimien tulevaa tutkimusta varten. Global virtual teams (GVTs) gained popularity during the Covid-19 Pandemic. In the autumn of 2020, following the beginning of the Pandemic, several Jamk University of Applied Sciences students took part in the XCulture project, a program dedicated to directly experiencing GVTs and developing skills needed for success. Based on their experiences, the development of leadership and trust in global virtual student teams was researched. Data was collected using a mixed-methods approach that included a survey of student GVT participants and a focus group discussion based on insights gained from the survey results. The results indicated that students preferred shared leadership, collaboration, and frequent communication when working in global virtual teams. It was also evident that some students struggled with trust and uncertainty, largely due to a lack of both communication and the formation of meaningful relationships. The concept of psychological safety is proposed as a clearer explanation of the phenomena, and suggestions are provided for future exploration of the GVT experience.