Muotokuvamaalaus ylisukupolvisena digielämyksenä: kulttuurihyvinvointia tuottavan yhteistyömallin rakentaminen palvelumuotoilun keinoin
Smolander, Katri; Valo, Laura (2023)
Smolander, Katri
Valo, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112420
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kehittämistehtävän tavoitteena oli tutkia ylisukupolvista vuorovaikutusta osallistujia yhdistävän taidekokemuksen äärellä. Muotokuvamaalaus digielämyksenä toteutettiin toisilleen ennalta tuntemattomien kuvataidekoululaisten ja ikäihmisten välille. Kehittämisen tavoitteena oli myös mallintaa muotokuvamaalaus digielämyksenä yhdistämään kuvataidekouluja, ikääntyneiden palvelukoteja sekä seurakuntien diakonista vanhustyötä.
Kehittämistyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Miten koettu muotokuvamaalaus digielämyksenä vaikuttaa lasten ja ikäihmisten hyvinvointiin ja elämänlaatuun? Miten kehittää kulttuurihyvinvointia edistävä toimintamalli organisaatioiden yhteistyössä?
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Palvelumuotoiluajattelua ja -menetelmiä hyödynsimme työotteena kehittämisprosessissa. Aineistoa kerättiin havainnoimalla digielämyshetkissä, haastattelemalla osallistujia, kyselyillä sekä päiväkirjatyyppisillä luotaimilla. Analysointimenetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, samankaltaisuuskaavioita sekä SWOT-analyysiä.
Tutkimus tuotti tietoa osallistujien koetuista hyvinvointivaikutuksista sekä tutkijoiden että hoitajien havainnoista osallistujien hyvinvointiin. Taidekokemuksen moninaiset hyvinvointia lisäävät vaikutukset nousivat esille tutkimusaineistosta. Lasten ja vanhusten tasa-arvoinen ja arvostava kohtaaminen toi iloa sekä taidekokemuksesta että sukupolvien välisestä vuorovaikutuksesta.
Aineiston ja yhteiskehittämisprosessin pohjalta luotiin asiakasprofiilit, palvelupolku ja service blueprint. Kehittämistehtävän tuloksena syntyi ylisukupolvisen kulttuurihyvinvoinnin toteuttamisen malli kolmen organisaation välille. Mallin avulla muotokuvamaalaus digielämyksenä on helposti ja kohtuullisin taloudellisin resurssein toteutettavissa sekä levitettävissä kulttuurihyvinvoinnin yhteistyömenetelmänä ympäri Suomen.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli tutkia ylisukupolvista vuorovaikutusta osallistujia yhdistävän taidekokemuksen äärellä. Muotokuvamaalaus digielämyksenä toteutettiin toisilleen ennalta tuntemattomien kuvataidekoululaisten ja ikäihmisten välille. Kehittämisen tavoitteena oli myös mallintaa muotokuvamaalaus digielämyksenä yhdistämään kuvataidekouluja, ikääntyneiden palvelukoteja sekä seurakuntien diakonista vanhustyötä.
Kehittämistyön tutkimuskysymykset ovat seuraavat: Miten koettu muotokuvamaalaus digielämyksenä vaikuttaa lasten ja ikäihmisten hyvinvointiin ja elämänlaatuun? Miten kehittää kulttuurihyvinvointia edistävä toimintamalli organisaatioiden yhteistyössä?
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Palvelumuotoiluajattelua ja -menetelmiä hyödynsimme työotteena kehittämisprosessissa. Aineistoa kerättiin havainnoimalla digielämyshetkissä, haastattelemalla osallistujia, kyselyillä sekä päiväkirjatyyppisillä luotaimilla. Analysointimenetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, samankaltaisuuskaavioita sekä SWOT-analyysiä.
Tutkimus tuotti tietoa osallistujien koetuista hyvinvointivaikutuksista sekä tutkijoiden että hoitajien havainnoista osallistujien hyvinvointiin. Taidekokemuksen moninaiset hyvinvointia lisäävät vaikutukset nousivat esille tutkimusaineistosta. Lasten ja vanhusten tasa-arvoinen ja arvostava kohtaaminen toi iloa sekä taidekokemuksesta että sukupolvien välisestä vuorovaikutuksesta.
Aineiston ja yhteiskehittämisprosessin pohjalta luotiin asiakasprofiilit, palvelupolku ja service blueprint. Kehittämistehtävän tuloksena syntyi ylisukupolvisen kulttuurihyvinvoinnin toteuttamisen malli kolmen organisaation välille. Mallin avulla muotokuvamaalaus digielämyksenä on helposti ja kohtuullisin taloudellisin resurssein toteutettavissa sekä levitettävissä kulttuurihyvinvoinnin yhteistyömenetelmänä ympäri Suomen.