Täyssähköautojen tuomat muutokset ostokäyttäytymiseen
Ihalainen, Lauri (2023)
Ihalainen, Lauri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112321
Tiivistelmä
Täyssähköautojen jatkuva lisääntyminen tuo automarkkinoille suuria muutoksia. Monelle kuluttajalle täyssähköauto ja sen käyttäminen on kuitenkin kohtalaisen vieras asia ja tämän takia lähdettiin selvittämään täyssähköautojen nykytilannetta ja myös sitä, miten se vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Työssä selvitetään myös sitä, miten kuluttaja asiakas aloittaa ostoprosessin autoa ostaessa ja mihin tässä tulisi myyjäliikkeen panostaa, jotta asiakasta pystytään auttamaan parhaiten. Toinen selvitettävä asia oli millä käyttövoimalla kuluttaja-asiakkaat haluavat vielä ajaa.
Tässä työssä oli tavoitteena saada toimeksiantajalle ja asiasta kiinnostuneille tietoa täyssähköautoista, niiden lataamisesta ja markkinatilanteesta. Tutkimuksen vastausten perusteella on luotu suositukset toimeksiantajalle. Tutkimukseen luotu kysely on tehty yhteistyössä toimeksiantaja SAKA Finland Oy:n kanssa.
Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin ajankohtaisia verkkolehtiä, ammattikirjallisuutta, autonvalmistajien tietoja ja standardeja. Tutkimusaineisto kerättiin itse luodulla Webropol-kyselyllä, johon kerättiin kuluttajien vastauksia. Webropol-kyselyyn vastattiin laajasti ympäri Suomea (Pohjois-Suomea lukuun ottamatta). Vastausten avulla saatiin laaja ja ajankohtainen katsaus nykytilanteesta.
Tutkimuksen perusteella polttomoottori ja erityisesti bensiinimoottori on edelleen suosituin vaihtoehto, vaikka täyssähköautoja ja sähköisiä vaihtoehtoja on markkinoilla koko aja enemmän. Moni on kiinnostunut vaihtamaan täyssähköautoon, mutta suurimmalla osalla kiinnostuneista on vielä epäilyksiä ja esteitä, joten siirtyminen täyssähköautoon vie vielä muutaman vuoden. Asiakkaat myös aloittavat autonostoprosessin netistä ja useimmiten nettiautosta, joten siihen on tärkeä kiinnittää huomiota. Täyssähköautojen lataaminen ja siinä ohjeistaminen nousi myös tärkeäksi asiakasi kyselyn perusteella.
Tässä työssä oli tavoitteena saada toimeksiantajalle ja asiasta kiinnostuneille tietoa täyssähköautoista, niiden lataamisesta ja markkinatilanteesta. Tutkimuksen vastausten perusteella on luotu suositukset toimeksiantajalle. Tutkimukseen luotu kysely on tehty yhteistyössä toimeksiantaja SAKA Finland Oy:n kanssa.
Opinnäytetyön tietopohjana käytettiin ajankohtaisia verkkolehtiä, ammattikirjallisuutta, autonvalmistajien tietoja ja standardeja. Tutkimusaineisto kerättiin itse luodulla Webropol-kyselyllä, johon kerättiin kuluttajien vastauksia. Webropol-kyselyyn vastattiin laajasti ympäri Suomea (Pohjois-Suomea lukuun ottamatta). Vastausten avulla saatiin laaja ja ajankohtainen katsaus nykytilanteesta.
Tutkimuksen perusteella polttomoottori ja erityisesti bensiinimoottori on edelleen suosituin vaihtoehto, vaikka täyssähköautoja ja sähköisiä vaihtoehtoja on markkinoilla koko aja enemmän. Moni on kiinnostunut vaihtamaan täyssähköautoon, mutta suurimmalla osalla kiinnostuneista on vielä epäilyksiä ja esteitä, joten siirtyminen täyssähköautoon vie vielä muutaman vuoden. Asiakkaat myös aloittavat autonostoprosessin netistä ja useimmiten nettiautosta, joten siihen on tärkeä kiinnittää huomiota. Täyssähköautojen lataaminen ja siinä ohjeistaminen nousi myös tärkeäksi asiakasi kyselyn perusteella.