Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Aluksen rakenne ja koneisto arktisissa olosuhteissa

Juusola, Roope (2023)

 
Avaa tiedosto
juusola.pdf (1.791Mt)
Lataukset: 


Juusola, Roope
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012308
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tuottaa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle materiaalia liittyen Kansainvälisen merenkulkujärjestön Polaarikoodiin. Polaarikoodi on vuonna 2017 voimaan tullut säännöstö, joka antaa vaatimukset aluksille, jotka liikennöivät arktisilla merialueilla. Säännöstön uutuuden vuoksi siitä ei löydy vielä paljon materiaalia. Suomalainen merenkulku on arvostettu maailmalla varsinkin pohjoisten olosuhteiden näkökulmasta ja sen vuoksi on tärkeää, että Polaarikoodi otetaan huomioon myös tulevassa opetuksessa.
Opinnäytetyössä käydään järjestelmällisesti Polaarikoodi läpi ja tutustutaan samalla sen asettamiin vaatimuksiin. Myöhemmässä vaiheessa vaatimuksia sovelletaan puolalaisen Baobab Naval Consultancy suunnittelutoimiston Ostsee-luokan alukseen ja tarkastellaan, että miten se täyttää säännöstön asettamat vaatimukset. Työssä tutkitaan myös, että miten alussarjan kuutta alusta voitaisiin entisestään parantaa, jotta ne täyttäisivät säännöstön kriteerit paremmin ja niiden käyttö olisi arktisilla merialueilla tehokkaampaa ja kannattavaa. Vaatimuksia tutkitaan niin miehistön koulutuksen, aluksen rakenteen, lastinkäsittelyn kuin turvallisuuden näkökulmista. Säännöstön tutkiminen jonkin aluksen kautta tuo säännöstöön selkeyttä. Lopputavoite on, että itse opinnäytetyötä voitaisiin mahdollisesti hyödyntää niin kone- kuin kansipuolen kursseilla ammattikorkeakoulussa. Tämä on mahdollista Polaarikoodin suuren aihekirjon ansiosta.
Tutkimustuloksista tulee ilmi, että Ostsee-alusluokka olisi joiltakin osilta hyvä arktisen alueen liikenteeseen, mutta se ei kuitenkaan täysin täytä Polaarikoodin asettamia kriteerejä. Tämä johtuu esimerkiksi siitä, että aluksessa on polttoainetankkeja, jotka eivät ole tuplarungolla suojattuja niin kuin säännöstö vaatii. On myös asennuksia, joita ei vaadita, mutta jotka huomattavasti parantaisivat aluksen soveltuvuutta. Esimerkki tällaisesta asennuksesta olisi kansi- nostureiden asennus, jotta projektilastien kuljetus helpottuisi pienissä pohjoisen satamissa.
 
The objective of this thesis was to produce material for Southeastern Finland University of Applied Sciences (XAMK) related to the International Maritime Organization's Polar Code. The Polar Code is a new code that entered into force in 2017 setting requirements for ships operating in arctic sea areas. Due to the code only recently entering force, not much material can be found about it yet. Finnish seafaring expertise is valued around the world, especially with respect to northern conditions, and that is why it is important that the Polar Code is also considered in maritime training programmes and studies.
The thesis studied the Polar Code focusing on the requirements it sets. These requirements were then applied to the Ostsee-class ships of the Polish Baobab Naval Consultancy design office. The thesis examined how well these ships meet the requirements set by the code. Also, it was examined how these six vessels of the same class could be further improved so that they would meet the criteria of the code better, and their use in arctic sea areas would be more efficient and profitable. The requirements were studied from the perspectives of crew training, ship structure, cargo handling and safety. The examination of the code with the help of a particular vessel aims to clarify its interpretation. The ultimate objective of the thesis was that it could poten- tially serve as study material for both marine engineering and maritime technology students at XAMK.
The results show that the Ostsee class of vessels would be suitable for arctic traffic in some respects, but it does not fully meet the criteria set by the Polar Code. This is due, for example, to the fact that the ship has fuel tanks that are not protected by a double hull as required by the regulations. The ships would also benefit from installations which are not required but which would significantly improve the suitability of the vessel. An example of such an installation would be the installation of deck cranes to facilitate the transportation of project cargo in small northern ports.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste