Tutoriaalin kehittäminen peliin
Salenius, Tanja (2023)
Salenius, Tanja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912222
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutoriaalin suunnittelu ja kehitys videopeliin. Toteutetun tutoriaalin on tarkoitus opettaa pelaajalle, kuinka peliä pelataan. Työssä perehdytään tutoriaalin suunnitteluun tarkastelemalla valmiiden videopelien tutoriaaleja sekä luomalla lista asioista, joita suunnittelussa tulisi ottaa huomioon.
Työn tilaajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun pilottihanke Junioriliiga, jonka tavoitteena on lisätä Xamkin tekniikan alojen tunnettavuutta Etelä-Kymenlaakson peruskouluissa. Tutoriaali suunniteltiin ja kehitettiin osaksi Junioriliigan tilaamaa, satama-aiheista Logistiikkapeliä, jonka tarkoitus on herättää kiinnostusta Xamkin logistiikkaopintoja kohtaan.
Työssä määritellään, mikä on videopelitutoriaali sekä perehdytään sellaisen suunnittelemiseen ja kehitykseen. Tutoriaali kehitetään osaksi Logistiikkapeliä Unity-pelimoottoria käyttäen. Tutoriaalin tehokkuutta testataan kahden testauskierroksen avulla.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta kehitysosuudesta sekä kirjallisesta raporttiosuudesta. Tutoriaalin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa kerätään kenttämuistiinpanoja tehdystä työstä, jotka yhdessä työn tulosten kanssa muodostavat opinnäytetyön kirjallisen osuuden. Lähdemateriaalina on käytetty kirjallista ja sähköistä materiaalia, jotka käsittelevät videopelitutoriaaleja, pelisuunnittelua, pelikehitystä sekä pelitestausta.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Logistiikkapelin tutoriaali. Sivutuotteena työn aikana valmistui myös lista tutoriaalin suunnitteluun vaikuttavista asioista, jota voidaan hyödyntää videopelitutoriaaleja suunniteltaessa.
Työn tilaajana on Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulun pilottihanke Junioriliiga, jonka tavoitteena on lisätä Xamkin tekniikan alojen tunnettavuutta Etelä-Kymenlaakson peruskouluissa. Tutoriaali suunniteltiin ja kehitettiin osaksi Junioriliigan tilaamaa, satama-aiheista Logistiikkapeliä, jonka tarkoitus on herättää kiinnostusta Xamkin logistiikkaopintoja kohtaan.
Työssä määritellään, mikä on videopelitutoriaali sekä perehdytään sellaisen suunnittelemiseen ja kehitykseen. Tutoriaali kehitetään osaksi Logistiikkapeliä Unity-pelimoottoria käyttäen. Tutoriaalin tehokkuutta testataan kahden testauskierroksen avulla.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu toiminnallisesta kehitysosuudesta sekä kirjallisesta raporttiosuudesta. Tutoriaalin suunnittelu- ja toteutusvaiheessa kerätään kenttämuistiinpanoja tehdystä työstä, jotka yhdessä työn tulosten kanssa muodostavat opinnäytetyön kirjallisen osuuden. Lähdemateriaalina on käytetty kirjallista ja sähköistä materiaalia, jotka käsittelevät videopelitutoriaaleja, pelisuunnittelua, pelikehitystä sekä pelitestausta.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Logistiikkapelin tutoriaali. Sivutuotteena työn aikana valmistui myös lista tutoriaalin suunnitteluun vaikuttavista asioista, jota voidaan hyödyntää videopelitutoriaaleja suunniteltaessa.