Markkinointisuunnitelma sosiaaliselle medialle
Serguskin, Mira (2023)
Serguskin, Mira
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912105
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin markkinointia sosiaalisessa mediassa ja sen suunnittelua. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kouvolalainen yritys, jolla oli
tarve selventää sosiaalisen median markkinointia. Tutkimuksen tavoitteena oli
tehdä selkeät ehdotukset toimeksiantajalle sosiaalisen median ylläpidosta.
Tutkimuksessa selvitettiin, mitä tulee ottaa huomioon markkinointia suunniteltaessa sosiaalisessa mediassa ja miten markkinointia sosiaalisessa mediassa
voidaan parantaa toimeksiantajan yrityksessä.
Opinnäytteen tutkimusote oli laadullinen ja tutkimuksen tavoitteena oli löytää
ratkaisu ongelmaan. Yrityksen markkinointia sosiaalisessa mediassa tutkittiin
havainnoiden sekä toimeksiantaja haastateltiin liittyen yrityksen sosiaalisen
median markkinointiin. Haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna ja mukana
oli aiheita sekä muutamia apukysymyksiä. Havainnointi tehtiin yrityksen sosiaalisen median tileillä, jotka olivat Facebook- ja Instagram-tilit. Nämä kaksi aineistonkeruumenetelmää tukivat toisiaan. Saatua aineistoa verrattiin teoriaan.
Vertausten ja pohdinnan myötä tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset ja ehdotuksia sosiaalisen median ylläpidolle löydettiin.
Opinnäytteen tulokset sisälsivät ehdotuksia sosiaalisen median ylläpitoon. Sosiaalisen median ylläpitämiseen kuului asiakasryhmän tunteminen. Kun tiedettiin, missä sosiaalisen median kanavassa omat asiakkaat viettivät aikaa, voitiin keskittyä ylläpitämään kyseistä sosiaalisen median kanavaa. Ehdotuksissa
tuotiin esille kanavan pitäminen aktiivisena julkaisukalenterin avulla. Julkaisukalenteri toi toimeksiantajan toivomaa selkeyttä sosiaalisen median kanavien ylläpitoon. Samalla kalenteri tarjosi aiheita julkaisuille, kun siihen merkittiin vuoden juhlapäivät sekä toimeksiantajan omat merkkipäivät. Muita aiheita
kannustettiin etsimään yrityksen tiloista, tuotteista ja yrityksen henkilökunnalta.
Kun sosiaalisen median kanavien ylläpidosta tehtiin selkeämpi toimeksiantajalle, toimeksiantaja voi panostaa myös julkaisujen sisältöön. Julkaisuihin liittyen ehdotuksissa tuotiin esiin värit, joita toimeksiantaja käytti julkaisuissaan.
Samojen värien käyttö tekee julkaisuista yhteneväiset. In this thesis the marketing in social media and its planning was researched.
The commissioner of this research felt like the marketing in social media was
messy and complex. The aim of this thesis was to give the commissioner suggestions about marketing in social media. In the thesis it was figured out which
points are important to recognize when planning social media marketing. Researching these points was being used to create social media planning for the
commissioner.
Observing the existing social media platforms that the commissioner had and
interviewing the commissioner were the methods to collect material for the research. During the interview themes and a few questions were being used to
keep the conversation ongoing. Observations were made on the existing social media platforms that the commissioner had, which were Facebook and Instagram. The material was being compared to the literature about the social
media marketing and as a result ways to improve the marketing were found.
The suggestions for improving social media marketing were based on these
results.
The results of the thesis included suggestions for social media maintenance.
Maintaining social media included knowing the customer groups. When you
knew in which social media channels your customers spent time, you could
focus on maintaining those social media channels. In the suggestions, it was
brought up to keep the channel active with the help of a publication calendar.
The publication calendar brought the clients desired clarity to the maintenance
of social media channels. At the same time, the calendar offered topics for
publications, when the holidays of the year and the client's own special days
were marked in it. Other topics were being encouraged to be searched in the
company's premises, products and company staff. When the maintenance of
social media channels was made clearer for the client, the client could also invest in the content of the publications. In the suggestions for publications, the
colors used by the client in their publications were highlighted. The use of the
same colors makes the publications consistent.
tarve selventää sosiaalisen median markkinointia. Tutkimuksen tavoitteena oli
tehdä selkeät ehdotukset toimeksiantajalle sosiaalisen median ylläpidosta.
Tutkimuksessa selvitettiin, mitä tulee ottaa huomioon markkinointia suunniteltaessa sosiaalisessa mediassa ja miten markkinointia sosiaalisessa mediassa
voidaan parantaa toimeksiantajan yrityksessä.
Opinnäytteen tutkimusote oli laadullinen ja tutkimuksen tavoitteena oli löytää
ratkaisu ongelmaan. Yrityksen markkinointia sosiaalisessa mediassa tutkittiin
havainnoiden sekä toimeksiantaja haastateltiin liittyen yrityksen sosiaalisen
median markkinointiin. Haastattelu suoritettiin teemahaastatteluna ja mukana
oli aiheita sekä muutamia apukysymyksiä. Havainnointi tehtiin yrityksen sosiaalisen median tileillä, jotka olivat Facebook- ja Instagram-tilit. Nämä kaksi aineistonkeruumenetelmää tukivat toisiaan. Saatua aineistoa verrattiin teoriaan.
Vertausten ja pohdinnan myötä tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset ja ehdotuksia sosiaalisen median ylläpidolle löydettiin.
Opinnäytteen tulokset sisälsivät ehdotuksia sosiaalisen median ylläpitoon. Sosiaalisen median ylläpitämiseen kuului asiakasryhmän tunteminen. Kun tiedettiin, missä sosiaalisen median kanavassa omat asiakkaat viettivät aikaa, voitiin keskittyä ylläpitämään kyseistä sosiaalisen median kanavaa. Ehdotuksissa
tuotiin esille kanavan pitäminen aktiivisena julkaisukalenterin avulla. Julkaisukalenteri toi toimeksiantajan toivomaa selkeyttä sosiaalisen median kanavien ylläpitoon. Samalla kalenteri tarjosi aiheita julkaisuille, kun siihen merkittiin vuoden juhlapäivät sekä toimeksiantajan omat merkkipäivät. Muita aiheita
kannustettiin etsimään yrityksen tiloista, tuotteista ja yrityksen henkilökunnalta.
Kun sosiaalisen median kanavien ylläpidosta tehtiin selkeämpi toimeksiantajalle, toimeksiantaja voi panostaa myös julkaisujen sisältöön. Julkaisuihin liittyen ehdotuksissa tuotiin esiin värit, joita toimeksiantaja käytti julkaisuissaan.
Samojen värien käyttö tekee julkaisuista yhteneväiset.
The commissioner of this research felt like the marketing in social media was
messy and complex. The aim of this thesis was to give the commissioner suggestions about marketing in social media. In the thesis it was figured out which
points are important to recognize when planning social media marketing. Researching these points was being used to create social media planning for the
commissioner.
Observing the existing social media platforms that the commissioner had and
interviewing the commissioner were the methods to collect material for the research. During the interview themes and a few questions were being used to
keep the conversation ongoing. Observations were made on the existing social media platforms that the commissioner had, which were Facebook and Instagram. The material was being compared to the literature about the social
media marketing and as a result ways to improve the marketing were found.
The suggestions for improving social media marketing were based on these
results.
The results of the thesis included suggestions for social media maintenance.
Maintaining social media included knowing the customer groups. When you
knew in which social media channels your customers spent time, you could
focus on maintaining those social media channels. In the suggestions, it was
brought up to keep the channel active with the help of a publication calendar.
The publication calendar brought the clients desired clarity to the maintenance
of social media channels. At the same time, the calendar offered topics for
publications, when the holidays of the year and the client's own special days
were marked in it. Other topics were being encouraged to be searched in the
company's premises, products and company staff. When the maintenance of
social media channels was made clearer for the client, the client could also invest in the content of the publications. In the suggestions for publications, the
colors used by the client in their publications were highlighted. The use of the
same colors makes the publications consistent.