Hahmosuunnittelu, kuvitus ja taitto lasten luku- ja kirjoitusharjoituksiin
Ylämäki, Jyri (2023)
Ylämäki, Jyri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811734
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on alakoulun 1–2-luokkalaisten lukemisen eriyttämiseen suunniteltu tehtäväpaketti ja sen hahmojen suunnittelu ja kuvitus. Tehtäväpaketin tarkoituksena on tukea lukemaan oppimista hauskoilla tehtävillä, joissa seikkailee tätä tehtäväpakettia varten suunnitellut hahmot. Työ toteutettiin yhteistyössä alakoulussa työskentelevän asiakkaan kanssa. Asiakas on luokanopettaja, joka suunnitteli tehtävien opetuksellisen sisällön.
Työtä varten toteutettiin taustatutkimus, jota hyödynnettiin hahmojen suunnittelussa. Hahmojen ja kuvituksen suunnittelua varten tutkittiin, millaisia hahmoja ja muuta kuvitusta on vuoden 2016 jälkeen julkaistuissa aapisissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailua, kuva-analyysia ja moodboardia. Tutkimuksessa selvisi, että aapisen hahmogalleria on erittäin monipuolinen, sisältäen eläinhahmoja, lapsia ja vanhuksia. Hahmot olivat aina liikkeessä tai tekemässä jotain toimintaa, esimerkiksi juoksemista ja elehdintää. Hahmot ja muu kuvitus oli myös värikästä ja tyyliteltyä.
Opinnäytetyön toteuttaminen aloitettiin tekemällä taustatutkimus. Tutkimuksen jälkeen alkoi hahmojen suunnittelu. Kun hahmojen konsepti ja tehtäväpaketin suunta oli päätetty, alkoi laajamittainen hahmojen luonnostelu, jonka aikana eri luonnosvaiheita näytettiin asiakkaalle. Asiakas kommentoi hahmojen luonnosten kehittymistä ja ohjasi mielipiteillään prosessia. Kun hahmojen luonnokset olivat hyvässä vaiheessa, alettiin suunnitella ja taittaa paketin tehtäviä. Asiakas toimitti tehtävien sisällöt, jotka kuvitettiin ja taitettiin tehtäväpaketiksi. Projektin edetessä päätettiin, että tehtävät tulee jättää mustavalkoisiksi, minkä vuoksi tehtäväpaketista tuli mustavalkoinen. Tehtävistä suuri osa oli väritystehtäviä, joten esimerkiksi virallista väripalettia ei tehty. Tällä päätöksellä haluttiin tukea lasten omaa luovuutta.
Tehtäväpaketti julkaistaan Freeedissä, joka on opettajien sähköinen materiaalipankki. Tämän työn produktin on siis mahdollisuus saavuttaa enemmänkin käyttäjiä kuin sen tilannut asiakas.
Työtä varten toteutettiin taustatutkimus, jota hyödynnettiin hahmojen suunnittelussa. Hahmojen ja kuvituksen suunnittelua varten tutkittiin, millaisia hahmoja ja muuta kuvitusta on vuoden 2016 jälkeen julkaistuissa aapisissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin vertailua, kuva-analyysia ja moodboardia. Tutkimuksessa selvisi, että aapisen hahmogalleria on erittäin monipuolinen, sisältäen eläinhahmoja, lapsia ja vanhuksia. Hahmot olivat aina liikkeessä tai tekemässä jotain toimintaa, esimerkiksi juoksemista ja elehdintää. Hahmot ja muu kuvitus oli myös värikästä ja tyyliteltyä.
Opinnäytetyön toteuttaminen aloitettiin tekemällä taustatutkimus. Tutkimuksen jälkeen alkoi hahmojen suunnittelu. Kun hahmojen konsepti ja tehtäväpaketin suunta oli päätetty, alkoi laajamittainen hahmojen luonnostelu, jonka aikana eri luonnosvaiheita näytettiin asiakkaalle. Asiakas kommentoi hahmojen luonnosten kehittymistä ja ohjasi mielipiteillään prosessia. Kun hahmojen luonnokset olivat hyvässä vaiheessa, alettiin suunnitella ja taittaa paketin tehtäviä. Asiakas toimitti tehtävien sisällöt, jotka kuvitettiin ja taitettiin tehtäväpaketiksi. Projektin edetessä päätettiin, että tehtävät tulee jättää mustavalkoisiksi, minkä vuoksi tehtäväpaketista tuli mustavalkoinen. Tehtävistä suuri osa oli väritystehtäviä, joten esimerkiksi virallista väripalettia ei tehty. Tällä päätöksellä haluttiin tukea lasten omaa luovuutta.
Tehtäväpaketti julkaistaan Freeedissä, joka on opettajien sähköinen materiaalipankki. Tämän työn produktin on siis mahdollisuus saavuttaa enemmänkin käyttäjiä kuin sen tilannut asiakas.
