Alakouluikäisten ADHD-lasten arkea helpottavia keinoja
Rautiainen, Maria; Mäkynen, Ida-Maria (2023)
Rautiainen, Maria
Mäkynen, Ida-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla ADHD-lasten arkea helpottavia keinoja. Työn tavoitteena oli koota näyttöön perustuvaa tietoa lasten kanssa työskenteleville ammattilaisille, opiskelijoille ja lasten huoltajille keinoista, joilla he voivat auttaa lasta selviytymään päivittäisistä toiminnoista. Tutkimuskysymyksenä opinnäytetyössämme oli, millä keinoilla ADHD-lasta voidaan auttaa selviytymään päivittäisistä toiminnoista. Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää terveysalan opiskelijoiden opinnoissa, ammattilaisten kouluttamisessa ja ADHD-lasten läheisten tukemisessa.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin Terveysportista, PubMed ja Finna-tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen aineisto rajattiin koskemaan korkeintaan seitsemän vuotta vanhoja tutkimuksia. Aineistoon valittiin suomenkielisiä ja kaksi englanninkielinen tutkimus. Tutkimuskysymysten pohjalta valittiin aineisto, joka analysoitiin sisällönanalyysillä. Analyysiin valittiin kymmenen tutkimusta. Aineiston keskeiset tulokset pelkistettiin ja luokiteltiin ala-, ylä- ja pääluokkiin. Luokittelun jälkeen saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Alakouluikäisillä lapsilla tässä työssä tarkoitetaan 7–12-vuotiaita lapsia. Opin-näytetyön tulosten mukaan alakouluikäisten ADHD-lasten arkea helpottavia keinoja ovat yksilöllinen ohjaaminen, arkea helpottavat apuvälineet, oikean lääkityksen löytäminen, moniammatillinen tukiverkosto, elämäntavat ja lapseen kohdistuvat vuorovaikutussuhteet.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin Terveysportista, PubMed ja Finna-tietokannoista. Kirjallisuuskatsauksen aineisto rajattiin koskemaan korkeintaan seitsemän vuotta vanhoja tutkimuksia. Aineistoon valittiin suomenkielisiä ja kaksi englanninkielinen tutkimus. Tutkimuskysymysten pohjalta valittiin aineisto, joka analysoitiin sisällönanalyysillä. Analyysiin valittiin kymmenen tutkimusta. Aineiston keskeiset tulokset pelkistettiin ja luokiteltiin ala-, ylä- ja pääluokkiin. Luokittelun jälkeen saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Alakouluikäisillä lapsilla tässä työssä tarkoitetaan 7–12-vuotiaita lapsia. Opin-näytetyön tulosten mukaan alakouluikäisten ADHD-lasten arkea helpottavia keinoja ovat yksilöllinen ohjaaminen, arkea helpottavat apuvälineet, oikean lääkityksen löytäminen, moniammatillinen tukiverkosto, elämäntavat ja lapseen kohdistuvat vuorovaikutussuhteet.