Kyberturvallisuusopetus alemman korkeakoulutason journalismikoulutuksessa
Hyttinen, Linda (2023)
Hyttinen, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912178
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaista kyberturvallisuusopetus on nykyisessä journalismin alemassa korkeakoulututkintokoulutuksessa. Opinnäytetyössä tarkastellaan ja analysoidaan nykyisten journalismin alempaan korkeakoulututkintoon tähtäävien koulutusten opintosuunnitelmia ja opintojaksojen sisältöjä. Tarkoituksena on kartoittaa, millaista kyberturvallisuusopetusta on journalismin alempaan korkeakoulututkintoon tähtäävässä koulutuksessa.
Journalismilla ja kyberturvallisuudella on erityislaatuinen suhde. Journalismin rooli yhteiskunnassa, journalistien käsittelemät tiedot, aiheet, henkilöstörekisterit, lähteet, laitteet ja vaikutusvalta tekevät kyberturvallisuudesta merkittävän taitoalueen journalisteille.
Opinnäytetyö perustuu sisältöanalyysiin ja aineistona käytettiin Haaga-Helian, Oulun ja Turun ammattikorkeakoulujen sekä Tampereen ja Jyväskylän yliopistojen alemman korkeakoulutason tutkintojen opintosuunnitelmia ja opintojaksokuvauksia.
Sisältöanalyysissä aineistosta yritettiin etsiä ja analysoida tämän opinnäytetyön kyberturvallisuusmääritelmän mukaista sisältöä. Määritelmän mukaan kyberturvallisuuteen liittyy muun muassa informaatiovaikuttaminen ja tietoturvallisuuskäytännöt.
Analyysin mukaan vaikutti siltä, että kyberturvallisuus ei ole merkittävässä roolissa opintosuunnitelmia. Yksin kyberturvallisuudelle ei ollut omaa pakollista opintojaksoa missään tarkastelluissa opinajoissa.
Lähes kaikissa opinahjoissa käsiteltiin kyberturvallisuuteen liittyviä aiheita jonkin verran, mutta vain osana opintojaksokokonaisuutta. Eniten käsiteltiin lainsäädäntöä ja kriittistä suhtautumista lähteisiin ja faktoihin. Opintojaksokuvauksien perusteella vaikutti siltä, että koulutus on pääasiassa teoriaa.
Yleisen kyberturvallisuuteen heräämisen takia, on perusteltua olettaa, että sen osuus journalismin opinnoissa tulee kasvamaan. Esimerkiksi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vapaaehtoisiin opintojaksoihin kuuluu ”Journalistin kyberturvallisuus ja tietoturva” -opintojakso, joka aloitettiin 2020-luvulla. Ei olisi mahdoton ajatella, että kyberturvallisuuden opintojaksoja alkaisi näkymään muuallakin.
Journalismilla ja kyberturvallisuudella on erityislaatuinen suhde. Journalismin rooli yhteiskunnassa, journalistien käsittelemät tiedot, aiheet, henkilöstörekisterit, lähteet, laitteet ja vaikutusvalta tekevät kyberturvallisuudesta merkittävän taitoalueen journalisteille.
Opinnäytetyö perustuu sisältöanalyysiin ja aineistona käytettiin Haaga-Helian, Oulun ja Turun ammattikorkeakoulujen sekä Tampereen ja Jyväskylän yliopistojen alemman korkeakoulutason tutkintojen opintosuunnitelmia ja opintojaksokuvauksia.
Sisältöanalyysissä aineistosta yritettiin etsiä ja analysoida tämän opinnäytetyön kyberturvallisuusmääritelmän mukaista sisältöä. Määritelmän mukaan kyberturvallisuuteen liittyy muun muassa informaatiovaikuttaminen ja tietoturvallisuuskäytännöt.
Analyysin mukaan vaikutti siltä, että kyberturvallisuus ei ole merkittävässä roolissa opintosuunnitelmia. Yksin kyberturvallisuudelle ei ollut omaa pakollista opintojaksoa missään tarkastelluissa opinajoissa.
Lähes kaikissa opinahjoissa käsiteltiin kyberturvallisuuteen liittyviä aiheita jonkin verran, mutta vain osana opintojaksokokonaisuutta. Eniten käsiteltiin lainsäädäntöä ja kriittistä suhtautumista lähteisiin ja faktoihin. Opintojaksokuvauksien perusteella vaikutti siltä, että koulutus on pääasiassa teoriaa.
Yleisen kyberturvallisuuteen heräämisen takia, on perusteltua olettaa, että sen osuus journalismin opinnoissa tulee kasvamaan. Esimerkiksi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun vapaaehtoisiin opintojaksoihin kuuluu ”Journalistin kyberturvallisuus ja tietoturva” -opintojakso, joka aloitettiin 2020-luvulla. Ei olisi mahdoton ajatella, että kyberturvallisuuden opintojaksoja alkaisi näkymään muuallakin.