LVI-alan uuden toimijan rekrytointimarkkinointisuunnitelma : case: Suomen Energiasaneeraus
Punavaara, Waltteri (2023)
Punavaara, Waltteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia LVI-alan uuden toimijan kannalta merkittäviä seikkoja liittyen rekrytointimarkkinointiin ja työnantajamielikuvaan, ja sen perusteella luoda toimeksiantajayritykselle hyödynnettävissä oleva rekrytointimarkkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön rakenne jakautuu teoriaosuuteen sekä toimeksiantajayrityksen tapaukseen. Teoriaosuus käsittelee rekrytointimarkkinoinnin eri osa-alueita, rekrytointimainontaa ja työpaikkailmoituksia, sekä työnantajamielikuvaa ja sen rakentamisen ja viestimisen osa-alueita. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin sekä tieteellisiä julkaisuja, että kaupallisten tahojen kuten Duunitorin ja LinkedInin tuottamaa informatiivista sisältöä.
Rekrytointimarkkinointisuunnitelman luomista varten suoritettiin kyselytutkimus LVI-alan opiskelijoille, työntekijöille ja työnhakijoille. Kyselyn jakelu suoritettiin Facebook-ryhmässä LVI-alan ammattilaiset sekä sähköpostitse ammattioppilaitosten opinto-ohjaajien kautta opiskelijoille. Kyselyyn saatiin 55 vastaajaa.
Tavoitteen mukainen rekrytointimarkkinointisuunnitelma pystyttiin luomaan ja se on toimeksiantajan hyödynnettävissä matalalla kynnyksellä ja jatkuvasti. Myös työssä kerättyä tutkimustietoa voidaan hyödyntää, vaikkei kaikki siitä välittynytkään lopulliseen tuotokseen.
Opinnäytetyön rakenne jakautuu teoriaosuuteen sekä toimeksiantajayrityksen tapaukseen. Teoriaosuus käsittelee rekrytointimarkkinoinnin eri osa-alueita, rekrytointimainontaa ja työpaikkailmoituksia, sekä työnantajamielikuvaa ja sen rakentamisen ja viestimisen osa-alueita. Teoriaosuuden lähteinä käytettiin sekä tieteellisiä julkaisuja, että kaupallisten tahojen kuten Duunitorin ja LinkedInin tuottamaa informatiivista sisältöä.
Rekrytointimarkkinointisuunnitelman luomista varten suoritettiin kyselytutkimus LVI-alan opiskelijoille, työntekijöille ja työnhakijoille. Kyselyn jakelu suoritettiin Facebook-ryhmässä LVI-alan ammattilaiset sekä sähköpostitse ammattioppilaitosten opinto-ohjaajien kautta opiskelijoille. Kyselyyn saatiin 55 vastaajaa.
Tavoitteen mukainen rekrytointimarkkinointisuunnitelma pystyttiin luomaan ja se on toimeksiantajan hyödynnettävissä matalalla kynnyksellä ja jatkuvasti. Myös työssä kerättyä tutkimustietoa voidaan hyödyntää, vaikkei kaikki siitä välittynytkään lopulliseen tuotokseen.