Tässä paikassa on monia : filmikeitot ja posthumanistinen taide näkökulmien avartajina
Kaasinen, Venla (2023)
Kaasinen, Venla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711520
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä avaan ja tutkin omaa taiteellista työskentelyäni valokuvan parissa, erityisesti käyttämääni filmikeitto-tekniikkaa sekä yleisemmin posthumanistista taidetta keinona pyrkiä avartamaan ihmisnäkökulmaa ja tuoda ei-inhimillisiä toimijoita näkyviksi.
Ensimmäisessä osuudessa lähestyn aihetta oman työskentelyni kautta. Kerron taiteellisessa opinnäytteessäni käyttämästäni filmikeitto-tekniikasta sekä siitä, miten olen sen äärelle päätynyt ja minne se on minut johtanut.
Toisessa osassa avaan tarkemmin työskentelyni taustalla vaikuttavaa posthumanistista ja uusmaterialistista maailmankuvaa, ja miten se kietoutuu vahvasti yhteen työskentelyni kanssa. Keskustelen useiden eri taiteilijoiden ja tieteilijöiden tekstien kanssa, tuoden näkyväksi myös taiteen mahdollisuuksia esittää ratkaisuja ekokriiseihimme. In this thesis, I explore and explain my own artistic work with photography, particular focus on the film soup technique, and more generally posthumanist art as a means of expanding human perspectives and bringing non-human actants into visibility.
In the first section, I approach the topic through my own artistic practice. I explain the film soup technique that I used in my artistic thesis, as well as how I came to use it and where it has led me.
In the second section, I delve into the posthumanist and new materialist worldview that influences my artistic practice. I engage with the writings of various artists and scientists, also pointing out the potential of art to propose solutions to our ecological crises
Ensimmäisessä osuudessa lähestyn aihetta oman työskentelyni kautta. Kerron taiteellisessa opinnäytteessäni käyttämästäni filmikeitto-tekniikasta sekä siitä, miten olen sen äärelle päätynyt ja minne se on minut johtanut.
Toisessa osassa avaan tarkemmin työskentelyni taustalla vaikuttavaa posthumanistista ja uusmaterialistista maailmankuvaa, ja miten se kietoutuu vahvasti yhteen työskentelyni kanssa. Keskustelen useiden eri taiteilijoiden ja tieteilijöiden tekstien kanssa, tuoden näkyväksi myös taiteen mahdollisuuksia esittää ratkaisuja ekokriiseihimme.
In the first section, I approach the topic through my own artistic practice. I explain the film soup technique that I used in my artistic thesis, as well as how I came to use it and where it has led me.
In the second section, I delve into the posthumanist and new materialist worldview that influences my artistic practice. I engage with the writings of various artists and scientists, also pointing out the potential of art to propose solutions to our ecological crises