Kelan ja oppilaitosten yhteistyö : käsikirjoitus ohjevideon tallenteeseen nuoren kuntoutusrahasta
Suomela, Outi (2023)
Suomela, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811659
Tiivistelmä
Kehittämistyönäni oli tuottaa käsikirjoitus ohjevideon tallenteeseen nuoren kuntoutusrahasta. Kehittämistyön toimeksiantajana oli Kansaneläkelaitos. Kansaneläkelaitoksella oli tarve saada tallenne nuoren kuntoutusrahasta oppilaitosten ammattihenkilöstölle.
Tavoitteenani oli luoda käsikirjoitus ohjevideon tallenteeseen, joka opastaa oppilaitosten ammattihenkilöstöä silloin, kun nuori opiskelija saa tai on hakemassa nuoren kuntoutusrahaa. Tallenteen avulla on tarkoitus lisätä oppilaitosten ammattihenkilöstön tietämystä nuoren kuntoutusrahasta, jotta he pystyvät jatkossa paremmin opastamaan nuoria opiskelijoita etuuteen liittyvissä asioissa. Jatkossa tallenteen tavoitteena on myös selkeyttää ja sujuvoittaa Kelan ja oppilaitosten välistä yhteistyötä.
Kehittämistyöni teoriaperustassa on neljä osaa. Ensimmäisessä osassa kerrotaan Kansaneläkelaitoksesta organisaationa ja sen tehtävistä. Toisessa osassa perehdytään nuorten ajankohtaiseen hyvinvointiin. Kolmannessa osassa käsitellään nuoren kuntoutusrahaa etuutena ja neljännessä osassa paneudutaan Kansaneläkelaitoksen sekä oppilaitosten ajankohtaiseen yhteistyöhön.
Kehittämismenetelmänä käytin sähköpostilla lähettämääni kyselyä oppilaitosten ammattihenkilöstölle. Kyselyn avulla kartoitin oppilaitosten ammattihenkilöstön tietämystä nuoren kuntoutusrahasta. Tavoitteenani oli selvittää mitä oppilaitosten ammattihenkilöstö tietää nuoren kuntoutusrahasta ja mitä tietoa mahdollisesti olisi hyvä lisätä.
Kehittämistyön tuotos, käsikirjoitus ohjevideon tallenteeseen nuoren kuntoutusrahasta, syntyi teoriaperustan sekä kyselyn vastausten perusteella. Käsikirjoitus on kuvakäsikirjoitus. Käsikirjoituksessa on viisi eri osiota, jossa kerrotaan tiivistetysti kenelle nuoren kuntoutusraha on tarkoitettu, mitä hakemiseen tarvitaan, milloin tulee olla yhteyksissä Kelaan, milloin Kela voi olla yhteyksissä nuoreen sekä lopuksi Kelan yhteystiedot oppilaitosten ammattihenkilöstölle sekä yhteystiedot johon nuori voi olla yhteyksissä.
Tavoitteenani oli luoda käsikirjoitus ohjevideon tallenteeseen, joka opastaa oppilaitosten ammattihenkilöstöä silloin, kun nuori opiskelija saa tai on hakemassa nuoren kuntoutusrahaa. Tallenteen avulla on tarkoitus lisätä oppilaitosten ammattihenkilöstön tietämystä nuoren kuntoutusrahasta, jotta he pystyvät jatkossa paremmin opastamaan nuoria opiskelijoita etuuteen liittyvissä asioissa. Jatkossa tallenteen tavoitteena on myös selkeyttää ja sujuvoittaa Kelan ja oppilaitosten välistä yhteistyötä.
Kehittämistyöni teoriaperustassa on neljä osaa. Ensimmäisessä osassa kerrotaan Kansaneläkelaitoksesta organisaationa ja sen tehtävistä. Toisessa osassa perehdytään nuorten ajankohtaiseen hyvinvointiin. Kolmannessa osassa käsitellään nuoren kuntoutusrahaa etuutena ja neljännessä osassa paneudutaan Kansaneläkelaitoksen sekä oppilaitosten ajankohtaiseen yhteistyöhön.
Kehittämismenetelmänä käytin sähköpostilla lähettämääni kyselyä oppilaitosten ammattihenkilöstölle. Kyselyn avulla kartoitin oppilaitosten ammattihenkilöstön tietämystä nuoren kuntoutusrahasta. Tavoitteenani oli selvittää mitä oppilaitosten ammattihenkilöstö tietää nuoren kuntoutusrahasta ja mitä tietoa mahdollisesti olisi hyvä lisätä.
Kehittämistyön tuotos, käsikirjoitus ohjevideon tallenteeseen nuoren kuntoutusrahasta, syntyi teoriaperustan sekä kyselyn vastausten perusteella. Käsikirjoitus on kuvakäsikirjoitus. Käsikirjoituksessa on viisi eri osiota, jossa kerrotaan tiivistetysti kenelle nuoren kuntoutusraha on tarkoitettu, mitä hakemiseen tarvitaan, milloin tulee olla yhteyksissä Kelaan, milloin Kela voi olla yhteyksissä nuoreen sekä lopuksi Kelan yhteystiedot oppilaitosten ammattihenkilöstölle sekä yhteystiedot johon nuori voi olla yhteyksissä.