Työntekijäkokemuksen tutkiminen merkityksellisen työn kautta
Nevala, Mervi (2023)
Nevala, Mervi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052112462
Tiivistelmä
Positiivinen työntekijäkokemus vahvistaa työntekijän tunnetta kuulumisesta ja sitoutumisesta. Työntekijäkokemus on aina henkilökohtainen asia ja erilaisissa elämäntilanteissa olevat työntekijät kokevat erilaiset asiat tärkeinä. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää kohdeyrityksen työntekijäkokemuksen tila merkityksellisen työn kautta ja saada sen avulla ymmärrys työntekijäkokemuksen tilasta sekä tarvittavista kehitystoimenpiteistä. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten esihenkilöt käsittävät työntekijäkokemuksen sekä miten kokevat pystyvänsä vaikuttamaan siihen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee työntekijäkokemusta sekä merkityksellisen työn tutkimisen malleja. Viitekehyksessä esitellään positiivisen työntekijäkokemuksen hyödyt sekä esihenkilön tärkeää roolia työntekijäkokemuksen johtamisessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sekä määrällistä, että laadullista tutkimusmenetelmää. Dokumenttianalyysia hyödyntäen kartoitettiin yrityksessä viimeisen vuoden aikana tehdyt kyselyt, samoin kuin dokumenttianalyysiä hyödynnettiin lomakekyselyyn valittavaan kyselytyökalun valintaan. Valitun työkalun avulla toteutettiin lomakysely koko henkilöstölle. Lomakekyselyn tulosten pohjalta tutkimus eteni esihenkilöiden teemahaastatteluihin, joiden avulla tutkittiin esihenkilöiden kokemusta työntekijöiden kokemukseen vaikuttamiseen liittyen.
Tutkimustulokset tukevat aikaisempien tutkimusten tuloksia. Työntekijäkokemus on henkilökohtainen asia ja se vaihtelee tilanteen mukaan. Merkityksellisen työn tekijöinä ovat koko yrityksen tasolla autonomian tunne, sosiaaliset suhteet sekä mielekkäät työtehtävät. Esihenkilöt ovat tärkeässä asemassa työntekijöiden kokemuksen johtamista, mutta tulosten perusteella työn priorisointi ja ajankäytölliset haasteet vaikuttavat esihenkilöiden kokemukseen omista vaikutusmahdollisuuksistaan työntekijöiden kokemukseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee työntekijäkokemusta sekä merkityksellisen työn tutkimisen malleja. Viitekehyksessä esitellään positiivisen työntekijäkokemuksen hyödyt sekä esihenkilön tärkeää roolia työntekijäkokemuksen johtamisessa.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja siinä hyödynnettiin sekä määrällistä, että laadullista tutkimusmenetelmää. Dokumenttianalyysia hyödyntäen kartoitettiin yrityksessä viimeisen vuoden aikana tehdyt kyselyt, samoin kuin dokumenttianalyysiä hyödynnettiin lomakekyselyyn valittavaan kyselytyökalun valintaan. Valitun työkalun avulla toteutettiin lomakysely koko henkilöstölle. Lomakekyselyn tulosten pohjalta tutkimus eteni esihenkilöiden teemahaastatteluihin, joiden avulla tutkittiin esihenkilöiden kokemusta työntekijöiden kokemukseen vaikuttamiseen liittyen.
Tutkimustulokset tukevat aikaisempien tutkimusten tuloksia. Työntekijäkokemus on henkilökohtainen asia ja se vaihtelee tilanteen mukaan. Merkityksellisen työn tekijöinä ovat koko yrityksen tasolla autonomian tunne, sosiaaliset suhteet sekä mielekkäät työtehtävät. Esihenkilöt ovat tärkeässä asemassa työntekijöiden kokemuksen johtamista, mutta tulosten perusteella työn priorisointi ja ajankäytölliset haasteet vaikuttavat esihenkilöiden kokemukseen omista vaikutusmahdollisuuksistaan työntekijöiden kokemukseen.