Keholla keskustellen : taidelähtöiset menetelmät kehollisen itseilmaisun ja vuorovaikutuksen tukena henkilöillä, joilla on afasia
Hutri, Milla; Simolin, Tove (2023)
Hutri, Milla
Simolin, Tove
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811700
Tiivistelmä
Kehittämistoiminnan tarkoituksena oli kehittää taidelähtöistä ryhmätoimintaa henkilöille, joilla on afasia. Toimeksiantajana oli Aivoliitto ry. Tavoitteena oli selvittää valittujen taidelähtöisten menetelmien soveltuvuutta kohderyhmälle itseilmaisun ja vuorovaikutuksen välineenä. Pilottiryhmä kokoontui viisi kertaa keväällä 2022. Taidelähtöisinä menetelminä käytettiin musiikki- ja liikeimprovisaatiota sekä pantomiimia. Tässä laadullisessa opinnäytetyössä kulki rinnakkain tutkimusprosessi ja kehittämisprosessi. Tutkimusmenetelminä olivat osallistuva havainnointi ja palautelomake. Kehittämismenetelmä oli osallistava ja kokeileva toiminta, jossa kehojanaa käytettiin valituissa harjoitteissa palautteen keräämiseen ja toiminnan kehittämisen välineenä.
Osallistujat arvioivat, että ryhmätoiminta pääsääntöisesti vahvisti heidän kykyään toimia vuorovaikutuksessa, että he pystyvät hyödyntämään opittuja keinoja arjessa ja että he rohkaistuivat käyttämään kehoaan kommunikoinnissa. Ryhmätoiminnassa havaitut itseilmaisun ja vuorovaikutuksen ilmiöt olivat sosiaalinen tuki, läsnäolo, yhteistyö, kehollinen kommunikointi, itsen ja oman toiminnan reflektointi sekä myönteinen ilmapiiri. Osallistujien kehollisen palautteen perusteella harjoitusten mielekkyys, kyky ilmaista itseään ja ymmärretyksi tulemisen kokemus lisääntyivät toiminnan sisältöjen kehittyessä. The purpose was to develop arts-based group activities for people with aphasia. The commissioner was the Finnish Brain Association. The goal was to discover if the selected arts-based methods are suitable for the target group for selfexpression and interaction. Pantomime, musical and movement improvisation were used as arts-based methods in the five pilot group meetings. The research and the development process ran parallel in this qualitative thesis. Participant observation and a feedback form were used as research methods. The development methodology was participative and experimental activity, where a physically created line functioned as a feedback method giving the participants the ability to influence the shaping of group activities.
The participants estimated that group activities have generally strengthened their ability to interact, that they can use the learned methods in everyday life, and that they have been encouraged to use their bodies in communication. The phenomena of self-expression and interaction observed were social support, presence, cooperation, bodily communication, self-reflection and reflection of self-conduct and a positive atmosphere. Based on the field diary and bodily feedback, the meaningfulness of the exercises, the ability to express oneself and the experience of being understood increased as the content developed.
Osallistujat arvioivat, että ryhmätoiminta pääsääntöisesti vahvisti heidän kykyään toimia vuorovaikutuksessa, että he pystyvät hyödyntämään opittuja keinoja arjessa ja että he rohkaistuivat käyttämään kehoaan kommunikoinnissa. Ryhmätoiminnassa havaitut itseilmaisun ja vuorovaikutuksen ilmiöt olivat sosiaalinen tuki, läsnäolo, yhteistyö, kehollinen kommunikointi, itsen ja oman toiminnan reflektointi sekä myönteinen ilmapiiri. Osallistujien kehollisen palautteen perusteella harjoitusten mielekkyys, kyky ilmaista itseään ja ymmärretyksi tulemisen kokemus lisääntyivät toiminnan sisältöjen kehittyessä.
The participants estimated that group activities have generally strengthened their ability to interact, that they can use the learned methods in everyday life, and that they have been encouraged to use their bodies in communication. The phenomena of self-expression and interaction observed were social support, presence, cooperation, bodily communication, self-reflection and reflection of self-conduct and a positive atmosphere. Based on the field diary and bodily feedback, the meaningfulness of the exercises, the ability to express oneself and the experience of being understood increased as the content developed.