Textila material som pedagogiskt hjälpmedel inom småbarnspedagogiken : En modell för sinnesstimulering inom småbarnspedagogiken genom användning av textila material
Sandbäck, Jamika (2023)
Sandbäck, Jamika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711548
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att med utgångspunkt i teorin kring sinnesstimmulering och med utgångspunkt kring de centrala tankarna inom Steinerpedagogik, montessoripedagogik samt de nationella rekommendationerna för småbarnspedagogik skapa en möjlig modell för hur man i en barngrupp kan väcka intresse för och arbeta med sinnesstimulering via arbete med textila material.
Frågeställningar som detta arbete behandlar är frågor kring det kreativa och skapande barnet, bemötande av det lärande och skapande barnet, pedagogens uppgifter, alternativa pedagogiska inriktningar och nationella rekommendationer.
Undersökningen utfördes som ett funktionellt arbete med utgångspunkt i Ries bygga-mäta-lära-loop. Med denna modell som utgångspunkt utvecklades en modell för hur textila material kan användas inom småbarnspedagogiken. Modellen testades i en barngrupp utgående från idén att barnen skulle få använda sig av sina olika sinnen, skapa och lära på samma gång. Undersökningsdelen innehåller bland annat en detaljerad sessionsplan och en beskrivning av hur genomförandet av modellen såg ut i praktiken.
Resultatet visade att modellen fungerade väl eftersom att den passar in i den småbarnspedagogisk verksamheten, skapade intresse och engagemang bland både barn och personal. The purpose of this work is to create a possible model for how a group of children can develop an interest in and work with textile material-based sensory stimulation. The work is founded on the central ideas of Steiner pedagogy, Montessori pedagogy and the national recommendations for early childhood education.
This work deals with question regarding the creative child, how to engage the learning and creative child, the role of the teacher, alternative pedagogical orientations and national recommendations.
The survey was conducted as a functional work based on Ries’s build-measure-learn-loop. With this model as a starting point, a model was developed for how textile materials can be used in early childhood education. The model was tested in a group of children based on the idea that the children would be able to use their different senses, create and learn at the same time. The survey part contains, among other things, a detailed session plan and a description of how the implementation of the model functioned in practice.
The result showed that the model worked well as it fits into early childhood education activities and created interest and commitment among children and staff.
Frågeställningar som detta arbete behandlar är frågor kring det kreativa och skapande barnet, bemötande av det lärande och skapande barnet, pedagogens uppgifter, alternativa pedagogiska inriktningar och nationella rekommendationer.
Undersökningen utfördes som ett funktionellt arbete med utgångspunkt i Ries bygga-mäta-lära-loop. Med denna modell som utgångspunkt utvecklades en modell för hur textila material kan användas inom småbarnspedagogiken. Modellen testades i en barngrupp utgående från idén att barnen skulle få använda sig av sina olika sinnen, skapa och lära på samma gång. Undersökningsdelen innehåller bland annat en detaljerad sessionsplan och en beskrivning av hur genomförandet av modellen såg ut i praktiken.
Resultatet visade att modellen fungerade väl eftersom att den passar in i den småbarnspedagogisk verksamheten, skapade intresse och engagemang bland både barn och personal.
This work deals with question regarding the creative child, how to engage the learning and creative child, the role of the teacher, alternative pedagogical orientations and national recommendations.
The survey was conducted as a functional work based on Ries’s build-measure-learn-loop. With this model as a starting point, a model was developed for how textile materials can be used in early childhood education. The model was tested in a group of children based on the idea that the children would be able to use their different senses, create and learn at the same time. The survey part contains, among other things, a detailed session plan and a description of how the implementation of the model functioned in practice.
The result showed that the model worked well as it fits into early childhood education activities and created interest and commitment among children and staff.