Neuropsykiatrisesti oireilevan opiskelijan koulunkäynnin haasteet ja tuki: opas ammatillisen koulutuksen toteuttajille
Lehtonen, Suvi (2023)
Lehtonen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912221
Tiivistelmä
Jatkuvasti kasvava neuropsykiatristen diagnoosien määrä sekä nyky-yhteiskunnan viriketulva yhdessä lisääntyneiden sosiaalisuuden vaatimusten kanssa aiheuttavat haasteita toisen asteen ammatillisissa opiskeluympäristöissä. Neuropsykiatriset oireet rajoittavat opiskelijoiden toimintakykyä. Opetushenkilöstön toistaiseksi melko vähäinen tietotaito ja valmiudet vastata neuropsykiatristen opiskelijoiden tarpeisiin kuormittavat henkilökuntaa. Teoriatietoa neuropsykiatrisista diagnooseista ja koulunkäynnin tuesta on kuitenkin olemassa paljon ja tässä opinnäytetyössä tieto on pyritty tuomaan helposti lähestyttävään ja käytännölliseen muotoon.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toisen asteen ammatillisen opetushenkilöstön tietämystä neuropsykiatrisista diagnooseista sekä kerätä yhteen käytännönläheisiä vinkkejä tukikeinoista neuropsykiatristen opiskelijoiden koulunkäynnin ja opintojen tukemiseksi. Ajatus tämän opinnäytetyön tekemiseen nousi suoraan ammatillisen koulutuksen työelämän tarpeista.
Tämän opinnäytetyön tyyppi on toiminnallinen ja kehittämispainotteinen produktio, joka tähtää rajatun käytännön ongelman ratkaisuun ja uudenlaisten toimintatapojen käyttöönottoon kohderyhmän keskuudessa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat neuropsykiatriset diagnoosit ja niiden liitännäisoireet, sekä neuropsykiatrisesti oireilevien opiskelijoiden koulunkäynnin haasteet ja tuki. Tämän opinnäytetyön tuotos on informatiivinen opasvihkonen toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön käyttöön. Opas sisältää tiivistelmät nuorten tyypillisimmistä neuropsykiatrisista diagnooseista sekä listauksen opetukseen sovellettavista tukikeinoista ja tavoista huomioida neuropsykiatrisesti oireilevat nuoret kouluympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus koostuu asiantuntijoiden oppaasta antamasta palautteesta, joka kerättiin avoimin haastatteluin. Lopputuloksena voidaan todeta, että asiantuntijat pitivät aihetta erittäin ajankohtaisena ja opasta tarpeellisena työvälineenä. Vastaajat antoivat positiivista palautetta oppaan käytännönläheisyydestä, luettavuudesta ja selkeydestä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä toisen asteen ammatillisen opetushenkilöstön tietämystä neuropsykiatrisista diagnooseista sekä kerätä yhteen käytännönläheisiä vinkkejä tukikeinoista neuropsykiatristen opiskelijoiden koulunkäynnin ja opintojen tukemiseksi. Ajatus tämän opinnäytetyön tekemiseen nousi suoraan ammatillisen koulutuksen työelämän tarpeista.
Tämän opinnäytetyön tyyppi on toiminnallinen ja kehittämispainotteinen produktio, joka tähtää rajatun käytännön ongelman ratkaisuun ja uudenlaisten toimintatapojen käyttöönottoon kohderyhmän keskuudessa. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostavat neuropsykiatriset diagnoosit ja niiden liitännäisoireet, sekä neuropsykiatrisesti oireilevien opiskelijoiden koulunkäynnin haasteet ja tuki. Tämän opinnäytetyön tuotos on informatiivinen opasvihkonen toisen asteen ammatillisen koulutuksen opetushenkilöstön käyttöön. Opas sisältää tiivistelmät nuorten tyypillisimmistä neuropsykiatrisista diagnooseista sekä listauksen opetukseen sovellettavista tukikeinoista ja tavoista huomioida neuropsykiatrisesti oireilevat nuoret kouluympäristössä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen osuus koostuu asiantuntijoiden oppaasta antamasta palautteesta, joka kerättiin avoimin haastatteluin. Lopputuloksena voidaan todeta, että asiantuntijat pitivät aihetta erittäin ajankohtaisena ja opasta tarpeellisena työvälineenä. Vastaajat antoivat positiivista palautetta oppaan käytännönläheisyydestä, luettavuudesta ja selkeydestä.