Ympäristövastuun merkitys vastaanottovirkailijan työssä
Ristilä, Hanna (2023)
Ristilä, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212503
Tiivistelmä
Yritysten toteuttaman ympäristövastuun merkitys luonnolle ja sen monimuotoisuudelle on suuri. Ilmastonmuutoksen kiihtyessä tarvitaan yritysten ympäristötoimia, jotta sitä voidaan hillitä. Yritykset määrittelevät ympäristövastuussaan kaikki ne teot, joita he tekevät ympäristön eteen. Näiden tekojen toteutumiseksi tarvitaan ympäristöjohtamista. Ympäristöjohtamisen tehtävänä on varmistaa, että yritysvastuussa määritellyt ympäristöteot toteutuvat yrityksen arjessa.
Sitoutuneet työntekijät parantavat yrityksen tulosta ja levittävät ympärilleen positiivista mielikuvaa yrityksestä. Työntekijöiden sitoutumista edistää esimerkiksi työn haastavuus, etenemismahdollisuudet, palkitsemiset ja yritysvastuun toteutuminen.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin vastaanoton työntekijöiden sitoutumista ympäristövastuun näkökulmasta. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa on Hilton Helsinki Airport hotelli. Tutkimus rajattiin koskemaan vastaanoton työntekijöitä kyseisessä hotellissa. Työn tavoitteena oli saada tietoa ympäristöjohtamisen onnistumisesta kohdeyrityksessä, sekä vastaanoton työntekijöiden arvoista ja sitoutumisen syistä. Työn tietoperustassa käsiteltiin ympäristövastuuta, ympäristöjohtamista ja työntekijän sitouttamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2023 sähköisellä lomakehaastattelulla, johon haastateltavat kävivät kirjaamassa vastauksensa itsenäisesti. Haastattelu sisälsi 18 kysymystä, ja se oli jaettu neljään teemaan: taustatiedot, ympäristövastuu, ympäristöjohtaminen ja työntekijän sitoutuminen. Vastausprosentti tutkimuksessa oli 23. Aineisto analysointiin sisällön analyysin keinoin, käyttäen muun muassa teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastaanoton työntekijät ovat tietoisia ympäristövastuusta ja vastaanotossa toteutettavista ympäristöteoista. Työntekijät osaavat nimetä kehitysehdotuksia ja nähdä työssään muodostuvia ympäristövaikutuksia. Ympäristötekoja toteutetaan mieluusti ja suurilta osin omatoimisesti. Hilton Helsinki Airportissa ympäristöjohtamista toteutetaan pitkälti Joutsenmerkin avulla. Työntekijät arvostavat merkkiä ja pitävät sitä toimintaansa ohjaavana. Tutkimuksessa selvisi myös, että Hilton Helsinki Airportissa on hyvä työilmapiiri, joka on edistänyt työntekijöiden sitoutumista.
Kehitysehdotuksina esitellään työntekijöiden osallistaminen ympäristötekojen suunnitteluun, ympäristöaiheisten koulutuksien järjestäminen työntekijöille, Joutsenmerkin sisällyttäminen perehdytykseen ja ympäristövastaavan nimeäminen vastaanoton työntekijöistä. Kehitysehdotukset on luotu tulosten perusteella.
Sitoutuneet työntekijät parantavat yrityksen tulosta ja levittävät ympärilleen positiivista mielikuvaa yrityksestä. Työntekijöiden sitoutumista edistää esimerkiksi työn haastavuus, etenemismahdollisuudet, palkitsemiset ja yritysvastuun toteutuminen.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin vastaanoton työntekijöiden sitoutumista ympäristövastuun näkökulmasta. Kohdeyrityksenä tutkimuksessa on Hilton Helsinki Airport hotelli. Tutkimus rajattiin koskemaan vastaanoton työntekijöitä kyseisessä hotellissa. Työn tavoitteena oli saada tietoa ympäristöjohtamisen onnistumisesta kohdeyrityksessä, sekä vastaanoton työntekijöiden arvoista ja sitoutumisen syistä. Työn tietoperustassa käsiteltiin ympäristövastuuta, ympäristöjohtamista ja työntekijän sitouttamista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin huhtikuussa 2023 sähköisellä lomakehaastattelulla, johon haastateltavat kävivät kirjaamassa vastauksensa itsenäisesti. Haastattelu sisälsi 18 kysymystä, ja se oli jaettu neljään teemaan: taustatiedot, ympäristövastuu, ympäristöjohtaminen ja työntekijän sitoutuminen. Vastausprosentti tutkimuksessa oli 23. Aineisto analysointiin sisällön analyysin keinoin, käyttäen muun muassa teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että vastaanoton työntekijät ovat tietoisia ympäristövastuusta ja vastaanotossa toteutettavista ympäristöteoista. Työntekijät osaavat nimetä kehitysehdotuksia ja nähdä työssään muodostuvia ympäristövaikutuksia. Ympäristötekoja toteutetaan mieluusti ja suurilta osin omatoimisesti. Hilton Helsinki Airportissa ympäristöjohtamista toteutetaan pitkälti Joutsenmerkin avulla. Työntekijät arvostavat merkkiä ja pitävät sitä toimintaansa ohjaavana. Tutkimuksessa selvisi myös, että Hilton Helsinki Airportissa on hyvä työilmapiiri, joka on edistänyt työntekijöiden sitoutumista.
Kehitysehdotuksina esitellään työntekijöiden osallistaminen ympäristötekojen suunnitteluun, ympäristöaiheisten koulutuksien järjestäminen työntekijöille, Joutsenmerkin sisällyttäminen perehdytykseen ja ympäristövastaavan nimeäminen vastaanoton työntekijöistä. Kehitysehdotukset on luotu tulosten perusteella.