Ny tjänstedesign för små lönekunder
Jenni, Kuusniemi (2023)
Jenni, Kuusniemi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811778
Tiivistelmä
Hyvä asiakaspalvelu on kilpailuetu ja digitalisaatio luo sille uusia edellytyksiä. Tällä hetkellä useat palvelualan yritykset ovat tilanteessa, jossa ydintuote ei takaa kilpailuetua. Tällöin kilpailukykyä voidaan parantaa kehittämällä ydintuotteesta palvelutarjonta, joka sisältää lisäarvopalveluja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Rantalaisen pienille palkka-asiakkaille ehdotus uuteen palvelumalliin. Uuteen palvelumalliin pitäisi sisältyä ainakin se, miten palkanlaskennan tulee kommunikoida asiakkaidensa kanssa ja miten asiakkaat tulee toimittaa palkka-aineistoa. Palvelumalli pitäisi olisi sellainen, että sen sijaan, että asiakkaalla olisi palkanlaskija, joka laskee hänen palkkansa joka kerta, palkat laskettaisiin palkkatiimissä.
Uuden palvelumalliehdotuksen tekemiseksi tarvittiin tietoa pienistä asiakkaista. Tämä tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelujen muodossa. Haastattelujen jälkeen oli luotu kokonaiskuva pienistä asiakkaista ja muun muassa tämän perusteella tehtiin kvantitatiivinen tutkimus kyselylomakkeen muodossa, joka lähetettiin pienille palkka-asiakkaille. Haastattelut ja kyselyt antavat toimeksiantajalle tärkeää tietoa siitä, mitä palkanlaskijat ajattelevat pienistä asiakkaista ja mitä pienet palkka-asiakkaat arvostavat palkanlaskennassa.
Tämän tutkimuksen tuloksena on ehdotus uuteen palvelumalliin, joka sisältää muun muassa sen, että asiakkaat toimittavat palkka-aineiston digitaalisen alustan kautta, viestintä tapahtuu palkanlaskentatiimin yhteisen sähköpostin kautta ja kaikki asiakkaat saavat nimetyn vastuullisen palkanlaskijan. Uusi palvelumalliehdotus on sekä palkanlaskijoitten että asiakkaiden tarpeisiin perustuva ratkaisu, joka tekee siitä hyödyllisen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää Rantalaisen pienille palkka-asiakkaille ehdotus uuteen palvelumalliin. Uuteen palvelumalliin pitäisi sisältyä ainakin se, miten palkanlaskennan tulee kommunikoida asiakkaidensa kanssa ja miten asiakkaat tulee toimittaa palkka-aineistoa. Palvelumalli pitäisi olisi sellainen, että sen sijaan, että asiakkaalla olisi palkanlaskija, joka laskee hänen palkkansa joka kerta, palkat laskettaisiin palkkatiimissä.
Uuden palvelumalliehdotuksen tekemiseksi tarvittiin tietoa pienistä asiakkaista. Tämä tehtiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä haastattelujen muodossa. Haastattelujen jälkeen oli luotu kokonaiskuva pienistä asiakkaista ja muun muassa tämän perusteella tehtiin kvantitatiivinen tutkimus kyselylomakkeen muodossa, joka lähetettiin pienille palkka-asiakkaille. Haastattelut ja kyselyt antavat toimeksiantajalle tärkeää tietoa siitä, mitä palkanlaskijat ajattelevat pienistä asiakkaista ja mitä pienet palkka-asiakkaat arvostavat palkanlaskennassa.
Tämän tutkimuksen tuloksena on ehdotus uuteen palvelumalliin, joka sisältää muun muassa sen, että asiakkaat toimittavat palkka-aineiston digitaalisen alustan kautta, viestintä tapahtuu palkanlaskentatiimin yhteisen sähköpostin kautta ja kaikki asiakkaat saavat nimetyn vastuullisen palkanlaskijan. Uusi palvelumalliehdotus on sekä palkanlaskijoitten että asiakkaiden tarpeisiin perustuva ratkaisu, joka tekee siitä hyödyllisen.