Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen osallistuvan innovaatiotoiminnan menetelmin

Hirvanen, Raija (2014)

 
Avaa tiedosto
OPINNAYTETYO_22_6_2014.pdf (939.2Kt)
Lataukset: 


Hirvanen, Raija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014062213184
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä keskusteluun on noussut vahvasti innovaatiotoiminta ja sen mahdollisuudet vastata sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisen haasteisiin.

Hanke on osa Tekes-osarahoitteista Osallistuva innovaatiotoiminta ja sen johtamista edistävät tekijät kehittämishanke (OSUVA). Hankkeen toimintatutkimuksellisessa osiossa toteutettiin viidessä eri kehittämistyöryhmässä palveluiden kehittämistä asiakas- ja työntekijälähtöisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella työntekijöiden ja esimiesten kokemuksia sosiaali- ja terveysalan toiminnan kehittämisestä palvelumuotoilun, prosessikonsultaation ja vertaiskonsultaation keinoin. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja tutkimusaineistona oli hankkeen levittämiseen liittyvä seminaarisarja, jossa kehittäjäryhmät ja niiden vetäjät esittelivät kehittämisprosessia ja sen tuloksia keväällä 2014. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan yhteiskehittäminen ja sen myötä osallisuus nousivat jokaisen työryhmän kokemuksissa esille. Jokaisessa työryhmässä oli saatu aikaiseksi uusia palveluja, uutta toimintaa ja uusia toimintatapoja, jotka koettiin käytännössä hyvin toimiviksi. Kehittämisryhmien kokemuksissa nousi esille myös tavoitteiden saavuttamisen lisäksi ideoita, jotka olivat selkeästi kehittämistyöryhmien työn aikana nousseet esille ja muotoutuneet hyviksi käytännöiksi arjen työhön. Asiakasymmärryksen kasvattaminen korostui palvelumuotoilua menetelmänä käyttäneen työryhmän kokemuksissa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että eri kehittämismenetelmillä kehittämisessä ei ilmennyt eroja, joista voitaisiin luotettavia johtopäätöksiä tehdä. Kaikissa kehittämistyöryhmissä oli syntynyt uusia ideoita, jotka toimivat hyvin käytännössä, mutta vielä niiden levitettävyyteen liittyy haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan kehittämistyössä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste