Virpa-mobiilipelin hyödynnettävyys osana lasten ja nuorten paloturvallisuusopetusta : koulujen ja pelastustoimen näkemys
Vaittinen, Niina; Rosu, Roosa (2023)
Vaittinen, Niina
Rosu, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912095
Tiivistelmä
Palosuojelurahaston tukema Virpa-projekti on Turun ammattikorkeakoulun pelilaboratorion suunnittelema virtuaalipeli paloturvallisuudesta. Peli on luotu lasten ja nuorten paloturvallisuustietojen, -taitojen ja -asenteiden kehittämiseen. Virpa-projektin kehittämistyötä on jatkettu, sillä pelin latausmäärät ovat jääneet valitettavan vähäisiksi.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua koulujen ja pelastustoimen opetusmenetelmiin paloturvallisuudesta ja selvittää, miten Virpa-peli vastaa koulujen ja pelastustoimen tarpeita. Tutkimuksen avulla pystyttiin lisäämään tietoutta pedagogiikan- ja pelastusalan ammattilaisten näkemyksistä lasten ja nuorten paloturvallisuusopetuksesta. Tutkimuksessa onnistuttiin selvittämään koulujen ja pelastuslaitosten tarpeita uudenlaiselle opetusmateriaalille, sekä heidän näkemyksensä Virpa -mobiilipelin hyödynnettävyydestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluita. Haastateltavat olivat pelastuslaitosten paloturvallisuuskouluttajia sekä satunnaisotannassa valittujen koulujen opettajia ja rehtoreita. Haastattelussa käytettiin kysymyslomaketta, johon haastateltavan oli mahdollisuus perehtyä ennen haastattelua. Haastateltava esitti vastaukset oman näkemyksen, kokemuksen ja tiedon pohjalta. Vastaukset analysoitiin sisällön analyysia apuna käyttäen ja valmis raportti luotiin haastatteluun osallistuneiden vastausten pohjalta.
Paloturvallisuuskouluttajat yleisesti näkevät lasten ja nuorten paloturvallisuustietämyksen parantuneen ajan saatossa. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa tiedon helpompi saatavuus internetin ja sosiaalisen median kautta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista luokanopettajista kokee, että nykyinen paloturvallisuusopetus kouluissa ei ole riittävää ja opettajilla ei ole riittävästi lapsille mielekästä opetusmateriaalia.
Virpa-peli nähdään tarpeellisena luokanopettajan työkaluna ja opetusmenetelmänä. Paloturvallisuuskouluttajat eivät kokeneet peliä sopivana pelastusalan ammattilaisen opetusvälineenä. Tulos perustuu kouluttajien näkemykseen siitä, että pelastusalan ammattilaisen järjestämässä opetustilanteessa ei ole aikaa pelin käyttöön.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua koulujen ja pelastustoimen opetusmenetelmiin paloturvallisuudesta ja selvittää, miten Virpa-peli vastaa koulujen ja pelastustoimen tarpeita. Tutkimuksen avulla pystyttiin lisäämään tietoutta pedagogiikan- ja pelastusalan ammattilaisten näkemyksistä lasten ja nuorten paloturvallisuusopetuksesta. Tutkimuksessa onnistuttiin selvittämään koulujen ja pelastuslaitosten tarpeita uudenlaiselle opetusmateriaalille, sekä heidän näkemyksensä Virpa -mobiilipelin hyödynnettävyydestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena käyttäen teemahaastatteluita. Haastateltavat olivat pelastuslaitosten paloturvallisuuskouluttajia sekä satunnaisotannassa valittujen koulujen opettajia ja rehtoreita. Haastattelussa käytettiin kysymyslomaketta, johon haastateltavan oli mahdollisuus perehtyä ennen haastattelua. Haastateltava esitti vastaukset oman näkemyksen, kokemuksen ja tiedon pohjalta. Vastaukset analysoitiin sisällön analyysia apuna käyttäen ja valmis raportti luotiin haastatteluun osallistuneiden vastausten pohjalta.
Paloturvallisuuskouluttajat yleisesti näkevät lasten ja nuorten paloturvallisuustietämyksen parantuneen ajan saatossa. Tähän ovat vaikuttaneet muun muassa tiedon helpompi saatavuus internetin ja sosiaalisen median kautta. Suurin osa tutkimukseen osallistuneista luokanopettajista kokee, että nykyinen paloturvallisuusopetus kouluissa ei ole riittävää ja opettajilla ei ole riittävästi lapsille mielekästä opetusmateriaalia.
Virpa-peli nähdään tarpeellisena luokanopettajan työkaluna ja opetusmenetelmänä. Paloturvallisuuskouluttajat eivät kokeneet peliä sopivana pelastusalan ammattilaisen opetusvälineenä. Tulos perustuu kouluttajien näkemykseen siitä, että pelastusalan ammattilaisen järjestämässä opetustilanteessa ei ole aikaa pelin käyttöön.