Yhteisbrändit brändien apuvälineinä
Harjunpää, Siiri (2023)
Harjunpää, Siiri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912122
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yhteisbrändejä, niiden määrittelyä ja käyttöä osana brändien laajenemisstrategioita. Lyhyesti määriteltynä yhteisbrändi on kahden tai useamman brändin muodostama liitto, jonka seurauksena syntyy molempien yhteistyökumppaneiden osaamista hyödyntävä uusi tuote tai palvelu.
Työssä pohditaan mitä tarvitaan onnistuneeseen yhteisbrändiin ja mitkä puolestaan ovat mahdollisia heikkouksia. Työssä kartoitetaan, minkälaisia hyötyjä yhteisbrändeistä on niihin mukaan lähteville brändeille. Työssä myös tarkastellaan sitä, mikä erottaa yhteisbrändit muista brändien tekemistä yhteistöistä.
Yhteisbrändejä tarkastellaan monipuolisesti erilaisten kirjallisten lähteiden ja niihin linkitetyn oman pohdinnan kautta. Opinnäytetyössä myös kuvataan suomalaisten yhteisbrändien erilaisia muotoja useiden esimerkkien avulla.
Yhteisbrändit eivät maailmalla ole uusi ilmiö, mutta Suomessa niiden täyttä potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Tämä opinnäytetyö tarjoaa brändien parissa työskenteleville yhden apuvälineen, jota hyödyntämällä brändit voivat erottua kilpailijoistaan ja luoda vahvoja siteitä asiakkaisiinsa.
Työssä pohditaan mitä tarvitaan onnistuneeseen yhteisbrändiin ja mitkä puolestaan ovat mahdollisia heikkouksia. Työssä kartoitetaan, minkälaisia hyötyjä yhteisbrändeistä on niihin mukaan lähteville brändeille. Työssä myös tarkastellaan sitä, mikä erottaa yhteisbrändit muista brändien tekemistä yhteistöistä.
Yhteisbrändejä tarkastellaan monipuolisesti erilaisten kirjallisten lähteiden ja niihin linkitetyn oman pohdinnan kautta. Opinnäytetyössä myös kuvataan suomalaisten yhteisbrändien erilaisia muotoja useiden esimerkkien avulla.
Yhteisbrändit eivät maailmalla ole uusi ilmiö, mutta Suomessa niiden täyttä potentiaalia ei ole vielä hyödynnetty. Tämä opinnäytetyö tarjoaa brändien parissa työskenteleville yhden apuvälineen, jota hyödyntämällä brändit voivat erottua kilpailijoistaan ja luoda vahvoja siteitä asiakkaisiinsa.