LinkedInin hyödyllisyys henkilöbrändin rakentamisen kanavana
Kazi, Sara (2023)
Kazi, Sara
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912153
Tiivistelmä
Työ sai lähtönsä siitä, kun työelämä on jatkuvassa muutoksessa. Yhä
useammin työnhakijat eivät näe työnantajiaan lainkaan kasvotusten
työnhakuvaiheessa. Siksi oman käyntikortin luominen LinkedIniin on erittäin hyödyllistä niin työnhakijoille kuin muillekin ihmisille ammattitaitonsa esiintuomiseksi.
Työn tavoitteena oli kartoittaa LinkedInissä henkilöbrändäystä harjoittavilta henkilöiltä, miten henkilöbrändiä kannattaa lähteä luomaan ja millainen LinkedIn on kanavana henkilöbrändin luomiseksi. Selvitettiin myös liiketalouden kolmannen vuoden opiskelijoiden LinkedIn käyttäytymistä ja asenteita henkilöbrändäykseen. Menetelminä käytettiin haastattelua sekä kyselyä. LinkedInissä henkilöbrändäystä harjoittavia henkilöitä haastateltiin, jotta heidän näkemyksensä saadaan tarkasti avattua ja syvennyttyä aiheeseen paremmin. Liiketalouden opiskelijoiden mielipiteitä kysyttiin kyselyn avulla, jolloin vastaajamäärää saatiin laajemmaksi kuin haastatteluilla.
Työn tulokset haastateltavien osalta osoittivat, että jokainen heistä on hyötynyt henkilöbrändäyksestä suuresti. Työn tulokset opiskelijoiden osalta kertovat sen, että kiinnostus henkilöbrändäystä kohtaan kyllä löytyy, mutta aktiivisuus LinkedInissä on silti todella alhaista. Opiskelijoita olisi siis hyvä ohjata henkilöbrändäykseen, koska monet vastasivat, että kävisivät mielellään henkilöbrändäykseen liittyvän kurssin, jos sellainen olisi tarjolla.
useammin työnhakijat eivät näe työnantajiaan lainkaan kasvotusten
työnhakuvaiheessa. Siksi oman käyntikortin luominen LinkedIniin on erittäin hyödyllistä niin työnhakijoille kuin muillekin ihmisille ammattitaitonsa esiintuomiseksi.
Työn tavoitteena oli kartoittaa LinkedInissä henkilöbrändäystä harjoittavilta henkilöiltä, miten henkilöbrändiä kannattaa lähteä luomaan ja millainen LinkedIn on kanavana henkilöbrändin luomiseksi. Selvitettiin myös liiketalouden kolmannen vuoden opiskelijoiden LinkedIn käyttäytymistä ja asenteita henkilöbrändäykseen. Menetelminä käytettiin haastattelua sekä kyselyä. LinkedInissä henkilöbrändäystä harjoittavia henkilöitä haastateltiin, jotta heidän näkemyksensä saadaan tarkasti avattua ja syvennyttyä aiheeseen paremmin. Liiketalouden opiskelijoiden mielipiteitä kysyttiin kyselyn avulla, jolloin vastaajamäärää saatiin laajemmaksi kuin haastatteluilla.
Työn tulokset haastateltavien osalta osoittivat, että jokainen heistä on hyötynyt henkilöbrändäyksestä suuresti. Työn tulokset opiskelijoiden osalta kertovat sen, että kiinnostus henkilöbrändäystä kohtaan kyllä löytyy, mutta aktiivisuus LinkedInissä on silti todella alhaista. Opiskelijoita olisi siis hyvä ohjata henkilöbrändäykseen, koska monet vastasivat, että kävisivät mielellään henkilöbrändäykseen liittyvän kurssin, jos sellainen olisi tarjolla.