Automatisoidun mainonnan kehittäminen Yritys X:ssä: miten parantaa ammatinharjoittajamainonnan tuloksia?
Halme, Ronja (2023)
Halme, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212560
Tiivistelmä
Markkinointi ja sosiaalisen median mainonta on suuntaamassa kohti tulevaisuutta, jossa kohderyhmät ovat entistä tarkempia ja heille suunnatut sisällöt määritellään yhä personoidummin puhuttelemaan sen katsojaa tai vastaamaan hänen tarpeisiinsa. Yritykset toivovat tavoittavansa ostajapersoonansa tehokkaammin ja lisäävänsä myyntiä kohderyhmissään, mutta toimenpiteet sen taustalla ovat työläitä ja usein pitkälti manuaalista työtä, eikä resursseja kasvavalle määrälle toimenpiteitä tunnu löytyvän.
Tämä opinnäytetyö ja sen tuotos toteutettiin toiminnallisin keinoin toimeksiantona Yritys X:lle kevään 2023 aikana. Työn tavoitteena oli selkeyttää toimeksiantajan automatisoidun mainonnan kehityskohtia ja muodostaa niiden perusteella ohjeistus toimeksiantajan työntekijöille uusiin, saman mainostyypin kampanjoihin, jotta niiden kehitys voisi tuoda lisää myyntiä yritykselle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan toimeksiantajan tuottamia automatisoituja mainoskampanjoita, joissa mainosluovan keskiössä on toimeksiantajalla työskentelevä ammatinharjoittaja. Automatisoitu mainonta onkin toimeksiantajayrityksessä ratkonut monia ajankäytön ongelmia, mutta sen toimivuutta ei ole tutkittuna pitkällä aikavälillä, vaan siihen kohdistetut toimenpiteet ovat perustuneet yksittäisiin mainoskampanjoihin tai toimeksiantajan työntekijöiden kokemuksiin.
Opinnäytetyön tietoperusta avaa ensin sosiaalisen median mainonnan eri muotoja ja käytetyimpiä kanavia, keskittyen niiden jälkeen mainonnanhallintajärjestelmä Smartlyn mahdollistamaan automatisoituun mainontaan ja sen tuloksiin vaikuttaviin tekijöihin.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajalle muodostettu ohjeistus automatisoidun ammatinharjoittajamainonnan kehittämiseen toimeksiantajayrityksessä ja ohjeistuksen muodostamisen vaiheet. Ohjeistus ja sen sisältämät analyysit tarjoavat toimeksiantajalle tietoa aiempien automatisoitujen mainoskampanjoiden tuloksista, jotta yhtiön taktista mainontaa suunnittelevat ja toteuttavat työntekijät voivat hyödyntää opinnäytetyötä automatisoidun ammatinharjoittajamainonnan suunnittelussa ja rakentamisessa.
Vaikka opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona, opinnäytetyötä ja sen tuotosta voivat hyödyntää myös muut sosiaalisen median taktista mainontaa tai automatisoitua mainontaa toteuttavat yritykset tai henkilöt. Opinnäytetyö sekä sen avulla muodostettu ohjeistus saavuttivat niille asetetut tavoitteet, ja opinnäytetyötä voidaan pitää luotettavana sen ollessa kirjoitushetkellä uusin, kattava kokonaisuus aiheeseen liittyen.
Tämä opinnäytetyö ja sen tuotos toteutettiin toiminnallisin keinoin toimeksiantona Yritys X:lle kevään 2023 aikana. Työn tavoitteena oli selkeyttää toimeksiantajan automatisoidun mainonnan kehityskohtia ja muodostaa niiden perusteella ohjeistus toimeksiantajan työntekijöille uusiin, saman mainostyypin kampanjoihin, jotta niiden kehitys voisi tuoda lisää myyntiä yritykselle. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan toimeksiantajan tuottamia automatisoituja mainoskampanjoita, joissa mainosluovan keskiössä on toimeksiantajalla työskentelevä ammatinharjoittaja. Automatisoitu mainonta onkin toimeksiantajayrityksessä ratkonut monia ajankäytön ongelmia, mutta sen toimivuutta ei ole tutkittuna pitkällä aikavälillä, vaan siihen kohdistetut toimenpiteet ovat perustuneet yksittäisiin mainoskampanjoihin tai toimeksiantajan työntekijöiden kokemuksiin.
Opinnäytetyön tietoperusta avaa ensin sosiaalisen median mainonnan eri muotoja ja käytetyimpiä kanavia, keskittyen niiden jälkeen mainonnanhallintajärjestelmä Smartlyn mahdollistamaan automatisoituun mainontaan ja sen tuloksiin vaikuttaviin tekijöihin.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä esitellään toimeksiantajalle muodostettu ohjeistus automatisoidun ammatinharjoittajamainonnan kehittämiseen toimeksiantajayrityksessä ja ohjeistuksen muodostamisen vaiheet. Ohjeistus ja sen sisältämät analyysit tarjoavat toimeksiantajalle tietoa aiempien automatisoitujen mainoskampanjoiden tuloksista, jotta yhtiön taktista mainontaa suunnittelevat ja toteuttavat työntekijät voivat hyödyntää opinnäytetyötä automatisoidun ammatinharjoittajamainonnan suunnittelussa ja rakentamisessa.
Vaikka opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona, opinnäytetyötä ja sen tuotosta voivat hyödyntää myös muut sosiaalisen median taktista mainontaa tai automatisoitua mainontaa toteuttavat yritykset tai henkilöt. Opinnäytetyö sekä sen avulla muodostettu ohjeistus saavuttivat niille asetetut tavoitteet, ja opinnäytetyötä voidaan pitää luotettavana sen ollessa kirjoitushetkellä uusin, kattava kokonaisuus aiheeseen liittyen.