Myynnin johtaminen Storm Motor Oy:ssä
Vuorela, Niko (2023)
Vuorela, Niko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912197
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli luoda suosituksia Storm Motor Oy:lle myynnin johtamisen tehostamiseksi. Suositukset luotiin saavuttamalla ymmärrys kohdeyrityksen myynnin johtamisen nykytilasta, tutustumalla vakiintuneeseen myynnin johtamisen teoriaan, vertaamalla näitä kahta ja tunnistamalla kehityskohteita. Myynnin johtaminen koostuu ihmisten ja asioiden johtamisesta sekä se sisältää strategisen että operatiivisen tason. Myynnin johtaminen on avainasemassa yrityksen menestykseen.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli saada kohdeyrityksen myynnin johtamisesta kokonaisvaltainen ymmärrys, ja se toteutettiin haastattelemalla sen myyntijohtajia. Määrällisellä tutkimuksella pyrittiin selvittämään myyjien näkemys myynnin johtamisen nykytilasta ja sen tuloksia käytettiin tukena laadulliselle tutkimukselle. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen myynnin johtaminen on tällä hetkellä kohtalaisella tasolla. Kohdeyrityksen on mahdollista tehostaa useita myynnin johtamisen toimintojaan, hyödyntämällä tutkimuksen tuotoksena syntyneitä suosituksia. Tehostamalla myynnin johtamistaan, kohdeyritys voi parantaa myyjien suorituksia, kehittää myyjien osaamista, vaikuttaa myyjien työtyytyväisyyteen ja ennen kaikkea parantaa tulostaan.
Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli saada kohdeyrityksen myynnin johtamisesta kokonaisvaltainen ymmärrys, ja se toteutettiin haastattelemalla sen myyntijohtajia. Määrällisellä tutkimuksella pyrittiin selvittämään myyjien näkemys myynnin johtamisen nykytilasta ja sen tuloksia käytettiin tukena laadulliselle tutkimukselle. Määrällinen tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että kohdeyrityksen myynnin johtaminen on tällä hetkellä kohtalaisella tasolla. Kohdeyrityksen on mahdollista tehostaa useita myynnin johtamisen toimintojaan, hyödyntämällä tutkimuksen tuotoksena syntyneitä suosituksia. Tehostamalla myynnin johtamistaan, kohdeyritys voi parantaa myyjien suorituksia, kehittää myyjien osaamista, vaikuttaa myyjien työtyytyväisyyteen ja ennen kaikkea parantaa tulostaan.