Eteläpohjalaisen pk-yrityksen kansainvälinen B2B-liiketoiminta ja sen haasteet
Jussila, Ami (2023)
Jussila, Ami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212529
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa tutkittiin eteläpohjalaisen pk-yrityksen kansainvälistä B2B-liiketoimintaa ja sen haasteita viejän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimeksiantona eteläpohjalaiselle yritysjohdon konsultointia tarjoavalle Seilo Business Advice Oy:lle. Tutkimuksen tarkoitus oli tarjota toimeksiantajalle pohjatietoa alueen pk-yritysten kansainvälisen liiketoiminnan nykytilasta sekä viennin haasteista. Tutkimuksen tulosten pohjalta toimeksiantajayritys voi kehittää kansainvälistymispalveluitaan vastaamaan alueen yritysten tarpeita. Myös muut viennin edistämisen tahot voivat halutessaan hyödyntää tämän tutkimuksen tuloksia.
Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa eli yhdistämällä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Laadullinen aineisto saatiin haastattelemalla alueella toimivia kansainvälistymispalveluiden tarjoajia sekä teemahaastattelemalla neljää eri kansainvälistymisen asteella olevaa eteläpohjalaista pk-yritystä. Määrällinen aineisto kerättiin alueen pk-vientiyrityksiin kohdennetulla Webropol-kyselyllä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että alueen pk-vientiyrityksissä koetaan haasteita etenkin verkostojen, ulkomaisten yhteistyökumppanien ja jälleenmyyjien hankinnassa sekä osaavan työvoiman löytämisessä. Julkisten kansainvälistymispalveluntarjoajien tunnettuudessa on alueella suurta hajontaa. Parhaiten vientiyrityksissä tunnetaan muun muassa Business Finlandin ja ELY-keskuksen palvelut, huonoiten taas Tesi, EastCham Finland sekä EEN-verkosto. Vientiyritykset toivovat palveluntarjoajilta myös enemmän tietoa eri rahoitusvaihtoehdoista ja niiden hakemisesta. Sekä kansainvälistyneillä että kotimaan markkinoilla toimivilla pk-yrityksillä on kiinnostusta kansainvälistymisen ja viennin tehostamiseen jonkin ulkopuolisen tahon avulla.
Tutkimus toteutettiin menetelmätriangulaationa eli yhdistämällä kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Laadullinen aineisto saatiin haastattelemalla alueella toimivia kansainvälistymispalveluiden tarjoajia sekä teemahaastattelemalla neljää eri kansainvälistymisen asteella olevaa eteläpohjalaista pk-yritystä. Määrällinen aineisto kerättiin alueen pk-vientiyrityksiin kohdennetulla Webropol-kyselyllä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että alueen pk-vientiyrityksissä koetaan haasteita etenkin verkostojen, ulkomaisten yhteistyökumppanien ja jälleenmyyjien hankinnassa sekä osaavan työvoiman löytämisessä. Julkisten kansainvälistymispalveluntarjoajien tunnettuudessa on alueella suurta hajontaa. Parhaiten vientiyrityksissä tunnetaan muun muassa Business Finlandin ja ELY-keskuksen palvelut, huonoiten taas Tesi, EastCham Finland sekä EEN-verkosto. Vientiyritykset toivovat palveluntarjoajilta myös enemmän tietoa eri rahoitusvaihtoehdoista ja niiden hakemisesta. Sekä kansainvälistyneillä että kotimaan markkinoilla toimivilla pk-yrityksillä on kiinnostusta kansainvälistymisen ja viennin tehostamiseen jonkin ulkopuolisen tahon avulla.