Valikoiman kehittäminen muuttuneessa teknisen vähittäiskaupan toimintaympäristössä
Peltomäki, Sami (2023)
Peltomäki, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212475
Tiivistelmä
Kohdeyritys tuo maahan pääasiallisesti teknisen kaupan tuotteita yli 30 eri maasta. Kohdeyritys harjoittaa myös teknistä vähittäiskauppaa tällä hetkellä pääasiallisesti Suomessa, Baltian maissa sekä Ruotsissa.
Työn tavoite oli valikoimanhallintaprosessin avulla löytää parannusehdotukset tulevaisuuden valikoiman kehittämiselle kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupassa. Työn perustietona oli kohdeyrityksen uusi kaupallinen strategia, jonka yhtenä linjana määriteltiin yrityksen pääasiallinen kohdeasiakas. Kohdeasiakas keskiössä laadittiin analysointiaineisto yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta tuoteryhmässä talouden, markkinoiden, kilpailijoiden, yhteistyökumppaneiden sekä kohdeyrityksen näkökulmasta.
Analyysin tulosten pohjalta tehtiin tarvittavat johtopäätökset ja laadittiin strategisessa vaiheessa seuraavat askeleet toiminnan tehostamiseksi.
Strategisen suunnitelman pohjalta laadittiin taktinen suunnitelma, joka oli konkreettinen aikataulu tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseksi laajamittaisesti omissa suurmyymälöissä ja valmiin vaihtoehdon tarjoamisessa myös jälleenmyyjäverkoston käyttöön.
Työssä kuvattua prosessia voidaan hyödyntää vastaavissa valikoimanhallinnan kehittämisen prosesseissa muissakin yrityksissä, toimialasta riippumatta.
Työn tavoite oli valikoimanhallintaprosessin avulla löytää parannusehdotukset tulevaisuuden valikoiman kehittämiselle kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupassa. Työn perustietona oli kohdeyrityksen uusi kaupallinen strategia, jonka yhtenä linjana määriteltiin yrityksen pääasiallinen kohdeasiakas. Kohdeasiakas keskiössä laadittiin analysointiaineisto yrityksen tämänhetkisestä tilanteesta tuoteryhmässä talouden, markkinoiden, kilpailijoiden, yhteistyökumppaneiden sekä kohdeyrityksen näkökulmasta.
Analyysin tulosten pohjalta tehtiin tarvittavat johtopäätökset ja laadittiin strategisessa vaiheessa seuraavat askeleet toiminnan tehostamiseksi.
Strategisen suunnitelman pohjalta laadittiin taktinen suunnitelma, joka oli konkreettinen aikataulu tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseksi laajamittaisesti omissa suurmyymälöissä ja valmiin vaihtoehdon tarjoamisessa myös jälleenmyyjäverkoston käyttöön.
Työssä kuvattua prosessia voidaan hyödyntää vastaavissa valikoimanhallinnan kehittämisen prosesseissa muissakin yrityksissä, toimialasta riippumatta.