Raideliikennekaluston kunnossapidossa käytettävien nimikkeiden luokittelu ja varmuusvarastointi
Soriola, Mikko (2023)
Soriola, Mikko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212487
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin raideliikennekaluston kunnossapitoon erikoistuneelle yritykselle: VR Fleetcarelle. Työn tavoitteena oli luokitella raideliikennekunnossapidossa käytettäviä nimikkeitä ja määrittää luokille optimaaliset varmuusvarastointimenetelmät. Työ koettiin erittäin relevantiksi, koska VR Fleetcarella on käynnissä laaja, koko organisaatiota koskeva toimintamallihanke, jonka yhteydessä otetaan käyttöön uusi toiminnanohjausjärjestelmä. Lisäksi nousseet inflaatio ja korkokustannukset ohjaavat yritystä parantamaan kustannustehokkuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten menetelmien avulla. Kvantitatiivisista menetelmistä käytettiin data- ja ABC-analyysia ja kvalitatiivisista VED-analyysi, avoimet haastattelut ja keskustelu sekä työpajatoiminta. Menetelmien avulla määritetyille luokille asetettiin palvelutasot, joiden perusteella säädettiin kunkin luokan varmuusvarastotasoja.
Työssä lasketuista varmuusvarastoista laskettiin nimikekohtaiset tilauspisteet, jotta keskivarastonarvon ja palvelutason laskeminen simuloinnin avulla kyettiin toteuttamaan. Tilauspisteiden muodostamisessa hyödynnettiin sekä tasaista että trendin omaista kulutusta. Eri palvelutasojen ja kysyntämallien perusteella luotuja sekä nykyisiä järjestelmästä löytyville tilauspisteille suoritettiin simulaatio edellisen vuoden kulutustapahtumien perusteella.
Simuloinnin tuloksien perusteella ehdotettiin määritetyille luokille ohjaustapa. Ehdotettujen ohjaustapojen perusteella on mahdollista automatisoida 90 % aktiivisessa käytössä olevien nimikkeiden varmuusvarastolaskennasta. Loppujen nimikkeiden osalta työssä luotu laskenta toimii ostajien apuna ohjausarvojen validoinnissa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tulokset olivat käyttökelpoisia ja luotettavia. ABC- ja VED-analyysin yhdistelmä nimikkeiden luokittelussa olivat toisiaan tukevia, nostaen tärkeiksi muuten vähemmälle huomiolle jäänet nimikkeet. Ehdotettujen kehityskohteiden ja jatkotutkimuskohteiden avulla on mahdollista parantaa ja säätää nimikkeiden luokittelua sekä varmuusvarastointia.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten menetelmien avulla. Kvantitatiivisista menetelmistä käytettiin data- ja ABC-analyysia ja kvalitatiivisista VED-analyysi, avoimet haastattelut ja keskustelu sekä työpajatoiminta. Menetelmien avulla määritetyille luokille asetettiin palvelutasot, joiden perusteella säädettiin kunkin luokan varmuusvarastotasoja.
Työssä lasketuista varmuusvarastoista laskettiin nimikekohtaiset tilauspisteet, jotta keskivarastonarvon ja palvelutason laskeminen simuloinnin avulla kyettiin toteuttamaan. Tilauspisteiden muodostamisessa hyödynnettiin sekä tasaista että trendin omaista kulutusta. Eri palvelutasojen ja kysyntämallien perusteella luotuja sekä nykyisiä järjestelmästä löytyville tilauspisteille suoritettiin simulaatio edellisen vuoden kulutustapahtumien perusteella.
Simuloinnin tuloksien perusteella ehdotettiin määritetyille luokille ohjaustapa. Ehdotettujen ohjaustapojen perusteella on mahdollista automatisoida 90 % aktiivisessa käytössä olevien nimikkeiden varmuusvarastolaskennasta. Loppujen nimikkeiden osalta työssä luotu laskenta toimii ostajien apuna ohjausarvojen validoinnissa.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että tulokset olivat käyttökelpoisia ja luotettavia. ABC- ja VED-analyysin yhdistelmä nimikkeiden luokittelussa olivat toisiaan tukevia, nostaen tärkeiksi muuten vähemmälle huomiolle jäänet nimikkeet. Ehdotettujen kehityskohteiden ja jatkotutkimuskohteiden avulla on mahdollista parantaa ja säätää nimikkeiden luokittelua sekä varmuusvarastointia.