Kehittäjäkokemusasiantuntijan rooli osana Perhekuntoutuskeskus Lauste ry:n Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työryhmää
Sillanpää, Ronja (2023)
Sillanpää, Ronja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052012248
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Perhekuntoutuskeskus Lausteen Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työryhmän kanssa. Asiakkaasta kumppaniksi -hanke kouluttaa kokemuskumppaneita vertaistueksi lastensuojelun asiakasvanhemmille. Tarve tutkimukselle todettin yhdessä Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työryhmän kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on kuvata kehittäjäkokemusasiantuntijan roolia osana Asiakkaasta kumppaniksi - hankkeen työryhmää ja sen mahdollisia hyötyjä sekä haittoja.
Tutkimuksen laadullinen aineisto on koottu vuoden 2023 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluita, joilla pyrittiin kuvaamaan työntekijöiden kokemusta kehittäjäkokemusasiantuntijan roolista osana työryhmää. Tutkimuksen tulosten mukaan kehittäjäkokemusasiantuntijuus osana Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työryhmää koetaan merkityksellisenä ja arvokkaana. Kehittäjäkokemusasiantuntijan eduiksi osana työryhmää nousivat esiin esimerkiksi vertaistuen merkitys asiakkaille sekä kokemustiedon ja ammatillisen tiedon yhdistämisen edut niin asiakastyössä kuin palveluiden kehittämisessä. Haasteista nousi esiin, esimerkiksi palkka epätasa-arvo sekä ammattikielen vaihtaminen yleiskieleen työryhmän yhteistyöskentelyn onnistumiseksi.
Tutkimuksen laadullinen aineisto on koottu vuoden 2023 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin yksilöhaastatteluita, joilla pyrittiin kuvaamaan työntekijöiden kokemusta kehittäjäkokemusasiantuntijan roolista osana työryhmää. Tutkimuksen tulosten mukaan kehittäjäkokemusasiantuntijuus osana Asiakkaasta kumppaniksi -hankkeen työryhmää koetaan merkityksellisenä ja arvokkaana. Kehittäjäkokemusasiantuntijan eduiksi osana työryhmää nousivat esiin esimerkiksi vertaistuen merkitys asiakkaille sekä kokemustiedon ja ammatillisen tiedon yhdistämisen edut niin asiakastyössä kuin palveluiden kehittämisessä. Haasteista nousi esiin, esimerkiksi palkka epätasa-arvo sekä ammattikielen vaihtaminen yleiskieleen työryhmän yhteistyöskentelyn onnistumiseksi.